Frukost

Bästa frukosten för dig – hitta din frukosttyp

Bästa frukosten för dig – hitta din frukosttyp Föredrar du en rostmacka eller en spirulinasmoothie?

Så många morgnar och så många olika vanor. Känner du igen dig i några av påståendena här nedanför så vet du vilken frukosttyp du är.

1. Din frukost ska andas hälsa och välbefinnande

Finns det chiafrön, spirulinapulver eller en kombuchasvamp i ditt skafferi? Då kanske du är frukosttypen Må bra-njutaren.

Frukost är en egen konstart för Må bra-njutaren. Hälsa förenas med njutning i en frukost lika noga planerad som en militärövning. Grönt, färgglatt och vackert. Smoothiebowl, avokadomacka, äggröra 2.0, chiapudding och overnight oats är självskrivna. Vardag som helg.

2. Enkel frukost är din melodi

Använder du din brödrost varje morgon? Då kanske du är Traditionalisten som föredrar det klassiska och enkla.

Kaffe och macka – det är frukost, inget mer, inget mindre. En nybryggd kopp och en rostis med ost eller marmelad, riktigt basic. Som frukost var förr. Men ibland är ju det enkla det sköna. Så Traditionalisten kan ha rätt.

3. Du vill köra all in på lyxig brunch

Efter sovmorgonen steks det amerikanska pannkakor, bacon och ägg, pressas juice, mixas smoothies och bryggs riktigt starkt kaffe. Sedan är det härlig helgfrukost med släkt och vänner i enlighet med Långbruncharens djungelordspråk: “En bra brunch varar ända till kvällen”.

4. Din aktiva livsstil behöver en energirik frukost

Har du samma frukostvanor som Charlotte Kalla? Frukosttypen Sportfånen behöver en stadig skidåkarfrukost med havregrynsgröt eller fil och yoghurt med müsli, kokt ägg, mackor, juice och kaffe. Då kan man klämma in ett Vasalopp eller ladda inför innebandyn. Med Sportfånens Norrlandsinfluerade frukost står man sig också på kontoret ända till lunch.

5. Du vill helst hoppa över frukosten

Aj aj, det är verkligen svårt att få i sig frukost för frukosttypen Frukostvägraren. Det är bara är så. Med risk för jobbiga pekpinnar: frukosten har många fördelar, den ger energi och håller blodsockret på en jämn nivå. Tips! Mixa en smoothie kvällen innan eller, ännu enklare, köp en drickkvarg på vägen. Det går att få i sig frukost.