Osttips

Så gör du ost till en bra proteinkälla i din vegetariska kost

Så gör du ost till en bra proteinkälla i din vegetariska kost

Gillar du vegetarisk mat? Då kanske du söker fler enkla sätt att fylla på din kost med protein. Mager ost är en utmärkt proteinkälla som dessutom är rik på vitamin B12 som är viktig för vegetarianer att få i sig. Nu presenterar vi en ny familj magra ostar med goda fylliga smaker, perfekta att addera i matlagningen för att enkelt få i sig näring. Här är tre recept på varma rätter med de nya ostarna.

Uppskattar du vegetarisk mat – men funderar på hur du kan komplettera kosten med fler livsmedel som är rika på näring och protein för att hitta balans? Enligt Livsmedelsverket är magra mejeriprodukter en av de livsmedelsgrupper som är särskilt viktiga för vegetarianer för att få i sig tillräckligt med näring.

Premiär för naturligt näringsrika ostar

Arla Naturligt näringsrik ost.jpg

Naturligt näringsrika ostar
Nu i höst presenterar vi en ny familj med magra ostar som är naturligt näringsrika med ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink. De tre nya ostarna är gjorda på 100 procent svensk mjölk. De är också nyckelhålsmärkta, vilket innebär att fetthalten är max 17 procent och salthalten max 1,6 gram per 100 gram.

Maxa höstmyset med varma smakrika rätter

De nya ostarna har olika smaker och texturer och är goda att äta som de är – på brödet, som snacks, i skivor på ostbrickan, som kuber i salladen samt rivna över pastan, grytan eller gratängen. Det blir enkelt att fylla på med näringsämnen i vardagen.

Men du kanske vill prova att laga till ostarna? Här är tre enkla recept på rätter som värmer i höstmörkret.

1. Rösti med mager ost

Rösti med riven ost och morot i smeten ger mycket smak. Ät dem nygräddade med en klick yoghurt.

2. Vegetarisk pasta med grönkål, ost och frön

En supersnabb och krämig vegetarisk pasta som du svänger ihop på en kvart. Har du andra grönsaker i kylen som zucchini, paprika eller purjolök kan de också få hänga med i såsen.

3. Broccolisoppa

Krämig broccolisoppa som går snabbt att tillaga med färdig pastasås. Perfekt till vardagsmiddagen och härligt värmande till småkyliga kvällar.

Lätt syrlig, fyllig eller krämig smak – vilken blir din favorit?

  • Arla® Mild & Syrlig: en ost med lätt syrlig smak och fylligt tuggmotstånd: 10% fett, 32% protein.
  • Arla® Mild & Fyllig: en ost med mild och fyllig smak och fast konsistens: 17% fett, 29% protein.
  • Arla® Mild & Krämig: en ost med mild och krämig smak och smidig konsistens: 17% fett, 29% protein.

Läs mer om våra naturligt näringsrika ostar

Vitamin B12 – viktigt för vegetarianer

Vitamin B12 är extra viktigt för vegetarianer, som inte får i sig det via kött och fisk. Vitamin B12 bidrar till ett normalt immunförsvar samt minskar risken för trötthet och utmattning. Ost är en mycket bra källa till vitamin B12. I Sverige kommer ungefär 7 procent av vårt dagliga intag av vitamin B12 från ost (källa: Livsmedelsverket Riksmaten 2010-2011).

Därför behöver vi protein

Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, vilket innebär att vi måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Mjölkprodukter, alla sorters kött, fisk och fågel är rika på protein. Då ost är en koncentrerad form av mjölk, är ost en utmärkt källa till protein och essentiella aminosyror. I Sverige kommer ungefär 7 procent av vårt dagliga intag av protein från ost (källa: Livsmedelsverket, Riksmaten 2010-2011).