Mat för magen

Din mage är hem för över 400 olika arter av bakterier – din tarmflora. Mikroorganismerna väger hela 2 kg och de allra flesta finns i tjocktarmen.

När din tarmflora mår bra – då mår du bra.

Tarmfloran hjälper dig att ta upp olika näringsämnen, bildar vitaminer och skyddar mot skadliga bakterier. Utan de här mikroorganismerna skulle du inte överleva. Men när bakterierna kommer i obalans kan det påverka hela kroppen. 

De goda bakterierna hjälper exempelvis till att skydda dig från sjukdomsframkallande bakterier. De producerar också vitaminer som biotin, folat och vitamin K som tas upp via tarmcellerna, tillsammans med näringen från maten. Bakterierna bryter också ner fibrer och andra näringsämnen från maten som du själv har svårt att bryta ner.

Tarmens bakterier står i nära relation till kroppens immunförsvar och ungefär 70 procent av immunsystemets alla celler är koncentrerat till tarmarna. När din tarmflora mår bra och är balanserad är det också svårare för elaka bakterier att överleva och föröka sig. Det här vet exempelvis den som har blivit magsjuk på semestern. Ofta är anledningen en förändrad bakterieflora i kosten, vilket i sin tur gör att tarmsystemet inte kan göra jobbet lika bra som vanligt. I vissa fall kan magsjukan bli bestående och leda till IBS. Man pratar då om så kallad PI-IBS (postinfektiös).

Tips för bättre maghälsa

Här är fyra knep som kan få din mage att må lite bättre.

  1. Ät regelbundet.
  2. Stressa mindre.
  3. Rör på dig.
  4. Sov ordentligt.

Att äta medvetet kan också bidra till en bättre maghälsa. Små portioner regelbundet, att äta långsamt och tugga maten ordentligt gör att systemet fungerar bättre. Att från en dag till en annan helt byta livsstil – från träning och Nyckelhålsmärkt till stillasittande och godis – kan också ge problem med magen. Magen behöver tid på sig att ställa om. Du blir mätt och nöjd oavsett, men för magens bakterier blir det en stor skillnad. Att vara snäll mot magen är alltså att hålla sig till regelbundna vanor.

Om tipsen ovan inte räcker till