FODMAP

Så fungerar FODMAP – behandlingen mot IBS

Har du hört talas om FODMAP? Vet du vad det innebär? Det handlar om specifika kolhydrater som hos den med IBS ger symtom som exempelvis gaser, diarré och smärta.

FODMAP är en förkortning av orden Fermenterbara, Oligo-, Di-, Mono-sackarider och Polyoler (sockeralkoholer på engelska). Att kolhydraterna är fermenterbara (jäsningsbara) innebär att de för den med IBS absorberas dåligt av tarmen, vilket i sin tur påverkar vätskebalansen.

Kostbehandlingen FODMAP innebär att livsmedel med jäsningsbara kolhydrater helt utesluts ur kosten, för att därefter läggas till en efter en. Det är nämligen inte säkert att den med IBS är känslig för alla livsmedel. Istället gäller det att på ett systematiskt sätt komma fram till rätt typ av diet för varje enskild individ. Därför delas också FODMAP in i fyra kategorier:

  • Fruktos – fruktsocker som finns i honung, frukter och grönsaker
  • Laktos – mjölksocker som finns i mejeriprodukter
  • Oligosackarider – kostfibrer som finns i exempelvis baljväxter, lök och spannmål
  • Sockeralkoholer – sötningsmedel som finns i exempelvis sockerfritt tuggummi


Alla fyra grupper beter sig på ett liknande sätt i tarmen. Molekylerna är små och absorberas därför dåligt eller inte alls. Istället drar de in vatten i tarmen. Dessutom jäser kolhydraterna och skapar gaser och uppblåsthet. Sammantaget ökar detta volymen av tarminnehållet, tarmväggen töjs och nerverna i tarmen stimuleras. Det är den här töjningen som kan ge smärta och obehag hos den som lider av IBS.

Magen måste få vila

I elimineringsfasen av behandlingen, när alla relevanta födoämnen utesluts, är syftet att magen ska bli frisk och komma till ro. Den här fasen tar vanligtvis 4-6 veckor, men kan gå snabbare eller ta längre tid. Därefter tillförs enstaka livsmedel i bestämd mängd och ordning, det så kallade återinförandet. Här handlar det om att konstatera vilka livsmedel just den drabbade inte tål. Allt för att inte utesluta några livsmedel i onödan.

Livsmedel med lågt FODMAP

Att äta enligt FODMAP är en kostbehandling snarare än en diet. Och vilka livsmedel som bör uteslutas och i vilken mängd är individuellt. Samtidigt finns det livsmedel med konstaterat lågt FODMAP:

  • Grönsaker: alfalfa, böngroddar, gröna bönor, bok choy, paprika, morot, gräslök, färska örter, choy sum, gurka, sallad, tomat, isbergssallad och zucchini
  • Frukt: banan, apelsin, mandarin, vindruvor och melon
  • Protein: kött, fisk, kyckling och tofu
  • Mejeri: laktosfri mjölk, laktosfri yoghurt, hårdost
  • Bröd och spannmål: glutenfritt bröd, surdegsbröd, dinkel, glutenfri pasta, ris och quinoa
  • Kex: glutenfria kex, ris- och majskakor
  • Nötter och fröer: pumpakärnor, solroskärnor, valnötter, pekannötter, jordnötter
  • Drycker: vatten, kaffe och te (i begränsad mängd)