Mjölk och tänder

Kalcium – viktigt för starka tänder!

Kalcium är ett livsviktigt grundämne som hjälper till båder när tänder ska bildas och för att hålla dem starka. Det finns bland annat i mjölkprodukter.

Kalcium som finns i mjölk är ett livsviktigt grundämne som vi behöver få i oss genom hela livet. Kalcium behövs bland annat då skelett och tänder bildas. Cirka 1–2 procent av kroppen består av kalcium, och 99 procent finns i ben och tänder.

Kalcium behövs för normal utveckling av barns skelett. Men kalcium är viktigt för alla. På en tioårsperiod är skelettet helt förnyat så det är bra att fylla på med kalcium hela livet.

Upptaget av kalcium sker framför allt i tunntarmen och samspelar med intag av vitamin D.

Viktiga källor till kalcium

  • Mejeriprodukter
  • Fet fisk som exempelvis lax och makrill
  • Sesamfrön med skal
  • Grönkål
  • Nässlor
  • Dill och persilja

Vissa personer kan ligga i riskzonen för benskörhet. Hör du till någon av nedanstående grupper kan det vara bra att vara observant på att du får i dig tillräckligt med vitamin D och kalcium:

  • Smala kvinnor
  • Rikligt menstruerande
  • Diabetiker
  • Benskörhet finns i släkten
  • Äldre, speciellt kvinnor
  • Du motionerar inte