IBS

Mat för känslig mage

Knepen som ger magen bättre balans

Den som har IBS-besvär kan lindra dessa genom att undvika en viss typ av mat. En specifik kost fungerar dock inte för alla, men här är några tips.

När din tarmflora mår bra – då mår du bra.

Din mage är hem för 100 000 miljarder mikroorganismer – din tarmflora. Mikroorganismerna väger hela 2 kg och de allra flesta finns i tjocktarmen.

Tarmfloran, eller tarmbiotan som den också heter, hjälper dig att ta upp olika näringsämnen, bildar vitaminer och skyddar mot skadliga bakterier. Utan de här mikroorganismerna skulle du inte överleva. Men när bakterierna kommer i obalans kan det påverka hela kroppen. 

De goda bakterierna hjälper exempelvis till att skydda dig från sjukdomsframkallande bakterier. De producerar också vitaminer som biotin, folat och vitamin K som tas upp via tarmcellerna, tillsammans med näringen från maten. Bakterierna bryter också ner fibrer och andra näringsämnen från maten som du själv har svårt att bryta ner.

Tarmens bakterier står i nära relation till kroppens immunförsvar och ungefär 70 procent av immunsystemets alla celler är koncentrerat till tarmarna. När din tarmflora mår bra och är balanserad är det också svårare för elaka bakterier att överleva och föröka sig. Det här vet exempelvis den som har blivit magsjuk på semestern. Ofta är anledningen en förändrad bakterieflora i kosten, vilket i sin tur gör att tarmsystemet inte kan göra jobbet lika bra som vanligt. I vissa fall kan magsjukan bli bestående och leda till IBS. Man pratar då om så kallad PI-IBS (postinfektiös).

Tips för bättre maghälsa

Här är sju knep som kan få din mage att må lite bättre.

  1. Ät medvetet
  2. Undvik mat med FODMAP-kolhydrater t ex lök, vitlök och sädesslag
  3. Stressa mindre
  4. Rör på dig
  5. Sov ordentligt
  6. Lev sunt
  7. Ät produkter med aktiva bakterier

De bästa tipsen är annars också att äta mycket frukt och grönt, få i sig rätt sorts fibrer och att röra på sig.

Att äta medvetet kan också bidra till en bättre maghälsa. Små portioner regelbundet, att äta långsamt och tugga maten ordentligt gör att systemet fungerar bättre. Att från en dag till en annan helt byta livsstil – från träning och Nyckelhålsmärkt till stillasittande och godis – kan också ge problem med magen. Magen behöver tid på sig att ställa om. Du blir mätt och nöjd oavsett, men för magens bakterier blir det en stor skillnad. Att vara snäll mot magen är alltså att hålla sig till regelbundna vanor.

Bra kost för den med IBS

En vanlig anledning till uppblåsthet, diarré eller ont i magen kan vara att du lider av mag-tarmsjukdomen IBS. Symtomen kommer från en grupp kolhydrater som är svåra att bryta ner hos den som har IBS. De flesta med IBS har själva försökt nysta i kosten, men det är inte så enkelt eftersom symptomen inte direkt kan kopplas till det man åt senast.

Den mest effektiva behandlingen vid IBS heter FODMAP. Kostbehandlingen hjälper 75 procent av de med IBS och går ut på att systematiskt utesluta fermenterbara, eller jäsningsbara, kolhydrater och komma fram till vilken mat och diet som passar den känsliga magen. I dagsläget är detta den enda vetenskapligt baserade behandlingen mot IBS och den som ger i särklass bäst hjälp.