Lukta, titta och smaka
Mejeriprodukter som förvaras på rätt sätt håller ofta långt efter bäst före-datum. Men många använder märkningen på livsmedel för att avgöra om en vara är färsk eller inte, istället för att lukta, titta och smaka. Konsekvensen blir att ett kilo ätbar mat per person och vecka slängs – helt i onödan.
När Livsmedelsverket gav klartecken för frivillig komplettering till den vanliga datummärkningen var Arla därför snabba med att dra nytta av den nya möjligheten. Sedan slutet av augusti har en ny märkning börjat dyka upp på förpackningar. Strax under den gamla vanliga ”Bäst före”-märkningen kan du nu hitta tre små ord: ”Ofta bra efter”.
Gör en liten märkning verkligen stor skillnad?
När mjölk-, fil- och yoghurtförpackningar alla får den nya märkningen betyder det att över 340 miljoner budskap om matsvinn kan nå svenska matbord – varje år. Dessutom har den nya märkningen fått ett enormt genomslag i media, med över 180 publicerade artiklar. Ett genomslag som vi hoppas kan få fler att lukta, titta och smaka.
Tips om hur du avgör om mjölken är drickbar eller inte kommer också att tryckas på baksidan av mjölk-, fil- och yoghurtpaketen under hösten. Nästa steg blir att fler Arla-produkter också får den nya ”Ofta bra efter”-märkningen.