Så kom KESO® Cottage cheese till
Svensk färskost på amerikanskt vis – det är KESO® Cottage cheese, ett snart 50-årigt varumärke som idag är en stor favorit i mejerikylen.
KESO® Cottage cheese lanserades av Mjölkcentralen i maj 1958. Men uppslaget till att börja tillverka KESO®
kom redan många år tidigare i samband med en USA-resa som Mjölkcentralens direktör Gösta Winberg gjorde 1945. Där hade han sett den amerikanska produkten cottage cheese, och han tog då upp tanken på att utöka varusortimentet hemma i Sverige med en liknande produkt.
Försök att göra KESO® gjordes under en längre tid, och det var inte själva tillverkningen som var något problem utan distributionen, eftersom det rörde sig om färsk ostmassa med kort hållbarhet, 4-5 dagar. Den skulle transporteras på rätt sätt och sen skulle konsumenterna informeras om hur de skulle äta och använda KESO®.
Cottage cheese och inte kvarg
Tillverkningen av KESO® skedde efter den amerikanska metoden för cottage cheese. Den metoden gav den högsta kvaliteten, en läckert kornig massa. På kontinenten användes redan då en metod för tillverkning av en annan variant av färskost, nämligen kvarg.
Kvarg såldes ofta i lösvikt eller i smörpapper, vilket inte Mjölkcentralen vill ge sin in på. KESO® cottage cheese förpackades därför tillsatt med grädde, så att produkten fick 4 procents fetthalt. Långt senare började Arla även tillverka kvarg under varumärket Kesella, men det är en annan historia.
Från bantarmat till fast food
KESO® blev snabbt populär hos folk som ville hålla vikten, och hade därför till en början karaktären av en bantningsprodukt, något magert att lägga på smörgåsen. Det tog marknadsförarna fasta på, så det var ofta stora kampanjer för KESO® i januari, när folk skulle dra ner på kalorierna efter julmaten. Idag har KESO® betydligt fler användningsområden, inte minst sedan den fått en mängd olika smakvarianter, och den utgör för många, inte minst för ”folk i farten” en hel måltid.
KESO® är en försvenskning av det spanska ordet queso, som betyder ost. Mjölkcentralen fick inregistrera såväl beteckningen KESO® som Cottage Cheese, och var alltså skyddad i konkurrenshänseende. Namnet KESO® höll dock med tiden på att förlora begreppet som skyddat varumärke och ordet hamnade i Svenska Akademiens ordlista som förklaring till färskost, på samma sätt som en gång tejp, plywood och vespa förvandlades till generiska begrepp. Idag marknadsförs därför produkten som Cottage Cheese under varumärket KESO®.
Skriven av Kerstin Norberg, journalist