Här listas fakta om våra produkter där en del har gått ur tiden. Somliga finns dock att hitta på butikernas mejerihyllor än idag.
Lanseras 1982 som magens bästa vän. Byter 1987 namn till Dofilus.
Lanseras 1984.
En hållbar grädde till storhushåll lanseras 1996.
Smältost.
Mjölk med tillsats av acidofilusbakterie lanseras 1994.
Grynpipig hårdost, som tillverkades i Vallberga.
1943 lanserar LMC i Göteborg en mjölkprodukt med roquefortsmak, som var ett smörgåspålägg av mjukosttyp. Den tillverkades av kärnmjölk och såldes under kriget kupongfritt.
En kittbehandlad hårdost som tillverkades i Gällstad
En filprodukt med nyttiga bakterier börjar säljas 1991
En mild kantfri hårdost.
En dessertost som lanserades 1973.
En smältost, lanserad under varumärket Ostagillet 1969.
Hårdost av hushållstyp som lanseras 1993 med sikte på turistern. Osten ser ut som en blåvaxad gatsten och blir snabbt mycket populär bland gotlandsturisterna.
Lågprisjuice, lanseras på 1970-talet.
Lanseras 1969. Det är en blandning mellan smör och vegetabilisk olja och kallas bordsblandning, har 80 procent fetthalt och blir snabbt en succé.
Arla ger sig 1991 in på vattenmarknaden och börjar sälja källvattnet Carl von Linné, som tappas på en egen källa i Helsingborg, nära Ramlösa. 1995 säljs det till Spendrups.
En Italieninspirerad glass med frukt som MC-ägda Glace-Bolaget lanserar 1965.
Chokladmjölk, ej att blanda ihop med Pucko, lanseras i 1-literförpackning 1989.
Dessertost, krämig färskost tillverkad i Nyköping lanseras 1985.
En osyrad grädde med hög fetthalt, i första hand avsedd för krögare, lanseras 1985.
Lanseras 1982 och blir snabbt oumbärlig i matlagningen i många svenska hem. 1989 kommer en lättvariant, och 1998 börjar lanseringen av smaksatt crème fraiche i olika smaksättningar.
En dessertost som lanseras av Semper 1982 i smakerna pepparrot, vitlöksdragon och mild ädelost.
Smältost.
Smältost med smaktillsats av champinjon, senap eller tomat lanseras 1955.
En snabblagrad hårdost, som ändå hade en stark och fyllig smak, lanserades 1985.
En blåmögelost, som tillverkades i Nyköping.
Camembert som tillverkades i Nyköping, fanns även som gräddcamembert.
Brieost som tillverkades i Nyköping.
En dessertost av fetatyp med svarta oliver lanseras 1997.
Drickfärdig fruktdrink, en s.k. stilldrink i smakerna äpple, apelsin och körsbär, lanseras 1971
Tabletter med acidofilusbakterier lanseras 1989.
Kantfri mild hårdost.
En drickbar fruktyoghurt lanseras 1967, men försvinner efter några år. Kommer tillbaka i ny form 1981.
1994 lanserar Arla en vispbar dessertsås gjord på grädde i smakerna choklad och vanilj.
1998 lanseras Dröm Yoggi som ett svar på franska Yoplait, som Arla tidigare haft licenstillverkning av. Den nya produkten får ett snabbt genomslag.
1995 lanserar Arla en produkt i tvåkammarbägare i stil med Risifrutti, som består av vaniljris och sylt i olika smaker.
Hårdost.
1991 börjar ekologisk mjölk lanseras, till en början i liten skala eftersom det inte finns så många bönder som då ställt om sin produktion till ekologisk. Till en början är mjölken ohomogeniserad och har en fetthalt på 2 procent.
Den första ekologiska osten, Herrgård®, lanseras 1995.
Hårdost från Falkenberg som lanseras 1994.
Fetaost på svenskt vis, tillverkad av komjölk.
Stelnad filmjölk på gammalt vis i portionsbägare.
Lanseras 1931.
Filmjölken med jordgubbssmak lanserades av Arla under våren 1997. Sommaren 1997 skedde en stor filsatsning från Arlas sida, då man menade att filmjölksförsäljningen är lika viktig som glassförsäljningen under sommaren. Bland andra aktiviteter skulle människor iklädda jordgubbshattar väcka uppmärksamhet ”ute på stan”. Standardfil, mellanfil och lättfil fick en somrigare paneldekor. Arla Färskvaror samarbetade även med radiokanalen Megapol för att marknadsföra filmjölken, bland annat följde Arla med på turné där en ”filbuss” åkte runt Sverige och bjöd på jordgubbsfil.
Rundpipig rödvaxad hårdost som tillverkades i Vallberga.
Arla lanserar en ny färskost 1994, som skiljer sig från Keso genom att den är direktsyrad istället för biologiskt syrad. Den får därmed en längre hållbarhet. Den slår dock aldrig igenom och läggs ned 1996.
1980 börjar dessertsoppor säljas, de första är Nyponsoppa och Blåbärssoppa, och 1985 kommer även Jordgubbssoppa.
En färdigvispad grädde i aerosolflaska lanseras 1970.
1955 börjar mejeriet i Frödinge att tillverka ostkaka.
1972 börjar Frödinge lansera djupfrysta pajer.
1976 börjar Frödinge lansera djupfrysta tårtor.
Ett matfett med nyttiga Omega 3-fettsyror lanseras 1998.
Mjölk med naturlig fetthalt börjar säljas 1986.
Hårdost som tillverkats i Visby.
Riven ost för matlagning lanseras 1994.
En variant av Orresta Port Salut, som tillverkades i Enköping.
Rundpipig hårdost från mitten av 1960-talet.
Gräddfil lanserades som Mjölkcentralens sommarnyhet år 1952 och blev en succé redan från start. Enligt MC:s jubileumsskrift har Mjölkcentralens forskningslaboratorium och dess chef Torsten Storgårds ägnat gräddfilen ett speciellt intresse. Gräddfilen har ingått i MC:s bassortiment sedan dess.
Under 1930-talet kunde man köpa tunn och tjock grädde. Försäljning av tjockgrädden förbjöds under andra världskriget, tjockgrädden återkom i handeln i slutet av 1940-talet. 1951 kom livsmedelsstadgar med bestämmelser om livsmedlens framställning och hantering. Bland annat gräddens fetthalt och behandling definieras. Kaffegräddens eller tunngräddens försäljning gick trögt under 1950-talet, smör och ostförsäljningen gick desto bättre. Under 1980-talet har hållbarhetsbehandlat grädde lanserats för att möta konkurrensen från den vegetabiliska grädden.
Ultrapastöriserad mjölk (hållbarhetsbehandlad) började säljas 1963.
Lanseras 1969, och är den första apelsinjuice som Mjölkcentralen börjar sälja. Det är inledningen på den stora boomen för juiceprodukter.
Hårdost.
Yoghurt med honung, allmänt kallad honungsyoghurt, lanseras 1993 och blir snabbt en jättesuccé.
Hårdost.
Fruktkräm i varianterna jordgubb, skogsbär och aprikos lanseras 1990.
Lanseras 1974 som en helt ny produkt, nämligen en juice i koncentrat som inte behöver tinas före användning.
Redan 1964 lanseras en variant av jordgubbsfil, kallad fruktfil, i 3-deciliters förpackning. Den försvinner dock snart, men 1997 lanseras den igen, nu i enlitersförpackning. Jordgubbsfilen börjar säljas lagom till sommaren och slår alla rekord, mycket tack vare det varma sommarvädret.
Rundpipig hårdost som tillverkades i Vallberga.
Kaffegrädde kallades även för tunngrädde tidigare. Kaffegrädde i portionsförpackning, s.k. jigger, börjar säljas 1967.
Portionsförpackningar med mjölk till kaffe med en fetthalt på 5 procent testlanseras 1984, och när den året efter börjar säljas blir det under namnet Mjölk 5%. 1999 kommer en hållbarhetsbehandlad kaffemjölk med 3 procent fetthalt.
Lanseras 1978 som den ryska filen.
1992 lanserar Arla hållbarhetsbehandlade gräddsorter under varumärket Kelda. Senare utökas produktsortimentet under detta varumärke till matlagningsprodukter som såser.
En färskost av typen kvarg fanns under några år på 1960-talet, men försvann. 1985 lanseras den igen.
Presenteras första gången 1957 och börjar säljas 1958, då enbart naturell. 1965 kommer den första smaksatta KESO®, med ananassmak. Med åren växer sortimentet genom en mängd smaksatta varianter.
En dessertostvariant av Crème Chateau med inblandning av getmjölk lanseras 1988, men överlever bara några år Klick 1988 presenteras en efterföljare till lättmargarinet, Klick, med endast 25 % fett, och börjar säljas 1989. 1992 ändras beteckning till minimargarin.
Ett barnanpassat smörgåspålägg lanseras av Semper 1982.
Hårdost i klotform lanseras 1980 på Gotland, blir populär turistsouvenir.
Sterilgrädde på flaska, avsedd som kaffegrädde.
Lanseras 1990 och är en hållbarhetsbehandlad mjölk i flaska gjord av skummjölk och grädde, avsedd för kaffe.
Ett klassiskt varumärke som återlanseras 1975.
Vällagrad svensk variant av cheddarost som tillverkas i Kvibille sedan 1928.
Mögelostar från Kvibille.
Det som blir kvar utöver smöret sedan man kärnat smör av grädde. En mager och syrlig produkt. Säljs inte längre som konsumentprodukt.
En brieost som tillverkades i Nyköping.
1999 lanseras två annorlunda filmjölkssorter med smak av citron/lime och apelsin riktad till yngre konsumenter. Lanseringen sker med ironi och på förpackningarna finns texter där relationsexperterna Leif och Lena ger goda råd. Produkterna blir dock kortlivade.
Postorderföretaget Arla Direkt lanserar 1991 levande kultur till yoghurt och surdeg för hemmabruk.
En hårdost 45+ som fanns på 1960-talet.
Arla lanserar en filmjölk för laktosintoleranta 1997.
1996 lanserar Arla en vispgrädde för laktosintoleranta.
Arla lanserar en mjölk för laktosintoleranta 1994.
Lanseras 1965.
Lanseras 1974 som det första lättmargarinet med endast 40 % fett, och det slår snabbt igenom. 1997 köper Arla ut varumärket från de andra mejeribolagen.
Lanseras 1965.
Lättmjölk berikad med protein och vitaminer testlanseras 1967 i Eskilstuna och Södertälje. Lättmjölk med enbart vitaminer börjar säljas 1969 och blev snabbt en större succé.
Lanseras 1973 och säljs i halvlitersförpackning i smakerna jordgubb, hallon och aprikos. Naturell lättyoghurt börjar säljas 1980.
En lagrad mager grevé, som lanserades 1993.
1983 började Arla sälja matsoppor i 1-litersförpackning med olika smaker.
En magrare variant av Bregott, med 60 procent fetthalt, lanseras 1996.
En filmjölk med 1,5 procents fetthalt lanseras 1991.
En vispbar grädde med 27 procents fetthalt lanseras 1989.
Lanseras 1983, men kallas då Mjölk 1% fett. 1986 ändrades fetthalten till 1,5 procent, och produkten började då kallas mellanmjölk.
Säljs under varumärket Guld Mesost.
Säljs under varumärket Guld Messmör. 1953 lanseras messmör med vaniljsmak under namnet Vanilla.
Mild naturell yoghurt börjar lanseras 1987.
1990 lanserar Arla Minimjölk med 0,5 procent fett. MUU-mjölk 1998 lanseras en smaksatt hållbarhetsbehandlad mjölk, i första hand avsedd för barn.
En kombinationsprodukt med filmjölk och müsli i locket Naturens Under 1981 lanseras en dryck utgör en blandning mellan juice av ananas, passionsfrukt och apelsin och vassle. Den blir snabbt populär till drinkblandningar.
1983 utökas juicesortimentet med Frukternas Nektar i olika smaker.
En smältost i ask.
1991 lanseras en chokladdryck i 1-liters och 2-dl förpackning.
En juice som lanseras 1978 i såväl koncentrat som drickfärdig. Lite sötare än den vanliga juicen.
Den japanska filen, lanserades under våren 1990.
En edamerost, som fanns på 1960-talet.
Semper köper 1989 Kronäggs pannkaksgrädderi i Nossebro, och säljer sedan dess pannkakor och våfflor. Tillverkningen flyttas senare till Laholm.
Franska gräddbakelser från Frödinge lanseras 1985.
Fruktkvarg i småbägare börjar säljas 1991.
En dessertost som tillverkades i Nyköping.
Arla börjar 1991 sälja grönsaksjuice i smakerna tomat och morot/apelsin, tillverkad i Österrike.
Grynpipig vällagrad hårdost.
Hållbarhetsbehandlad chokladmjölk som lanseras 1954.
Chokladdryck Inte att förväxla med chokladmjölken Pucko. Lanseras i 1-litersförpackning 1973.
En smältost som lanseras 1954, mycket populär till jul.
Sterilgrädde på flaska, avsedd som kaffegrädde.
Hårdost.
En kittbehandlad hårdost av typ Port Salut.
En Arlavariant av Ris à la Malta, lanseras 1978.
En ost av ädeltyp med speciellt svag mögeltillsats och en smidig konsistens, så att den kunde bredas på brödet.
En dessertost av mögeltyp.
1991 köper Arla salladsföretaget Rydbergs, som tillverkar majonnäs och majonnäsbaserade sallader.
Hårdost som tillverkades i Vallberga.
Färdigblandad smoothie, mjölk med olika frukt- och bärtillsatser, lanseras 1999.
En sterilgrädde som MC köpte från KF och började sälja som egen produkt i plåtburk 1956. Den tillverkades i Järlåsa.
Smör i 300 g bordsförpackning lanseras 1966.
1941 beslutar regeringen att all konsumtionsmjölk ska standardiseras till 3 procents fetthalt.
En dessertost som tillverkades i Nyköping.
En hårdost med anor från den Fästemannaost som de småländska kvinnorna tillverkade. Producerades i Sävsjö.
Grynpipig hårdost.
Smältost i portionsbit och skjuttub (som Raketost).
Hårdost, kallas även Tilciter.
En imitationsgrädde lanseras 1983 för att möta Pågens Ädelvisp. En hållbarhetsbehandlad visp på vegetabiliskt fett och skummjölk.
En hushållsost på 1960-talet.
1995 lanserar Arla och Skånemejerier en ny juice med hög koncentration avsedd för storhushåll.
V-mjölk lanseras 1949. Ersätts 1951 av 3,5-procentig V-mjölk.
En rundpipig kittbehandlad ost av Saint Paulin-typ lanserades 1982
Lanseras 1997 och blir snabbt en succé.
1988 lanserar Arla mjölksyrade grönsaker avsedda för storkök. 1991 upphör tillverkningen.
1955 lanserades MC:s första juice, försvenskat till jos, gjord på koncentrat från spanska apelsiner.
Smältost.
En typisk matlagningsost, populär på pizzerior, som lanseras 1959.
En grynpipig hårdost
Lanseras som fruktyoghurt i portionsbägare 1971. Namnet är MC:s varumärke, men 1973 antas det som fruktyoghurtnamn för hela mejeriindustrin. 1999 köpte Arla ensamrätten till varumärket.
Lanserades vid årsskiftet 1997/1998 som en lyxig yoghurt med mycket frukt i olika nya smakkombinationer. Yoghurten har tagits fram på rekordtid efter att Arla helt oväntat förlorat licensen till Yoplait som gick till finska Valio. Lanserades 29 december 1997 för att hinna slå Valios lansering som skedde 1 januari 1998.
En drickfärdig yoghurt som lanseras 2001.
1993 börjar Arla licenstillverka fruktyoghurten Yoplait för franska Sodiaal. 1998 sägs avtalet upp och produkten flyttas till finska Valio.
Lanseras 1961, ofta given på julbordet.
Hårdost.
Hårdost.
En färskost av typen Philadelphia med 30 procent fetthalt lanseras 1998 under namnet Ängsgården Färskost. Även en hushållsost med namnet Arla Ängsgården lanseras.
En Svecia som tillverkades på Torpamejeriet. Försvann 1977 när mejeriet lades ned.