Mat för barn

  • Kostråd
  • Dieter
  • Flexitarian
  • FODMAP
  • Vegetarian
  • Så grundas bra matvanor för hela livet

    Barn som växer behöver få i sig energi och näringsämnen. När vi vuxna ger barnen bra och varierad mat, läggs grunden för goda matvanor för resten av livet.

    Om barn får prova på många olika sorters mat, lär de sig att tycka om många rätter. Men att tycka om ny mat kan ta tid för ett barn – de kan behöva prova upp till 20 gånger för att tycka om en ny smak. Men ge inte upp! Börja med att ge små smakbitar och öka sedan portionerna.

    Behöver mer energi

    För barn över 1 år rekommenderas ungefär samma mat som för vuxna. Små barn kan däremot behöva lite mer energi eftersom de rör sig mycket, men har svårt att äta tillräckligt stor mängd mat.

    För barn under 1 år rekommenderas inte mjölk som dryck, på grund av att järninnehållet i mjölk är lågt. Dessutom brukar barn tycka om mjölk och dricker gärna mycket – då finns det inte plats för annan mat och barnet riskerar att få i sig för litet järn av den anledningen också. Mindre mängder mjölk i mat och gröt är däremot inga problem. Från 1 år ses mjölk och mjölkprodukter som en viktig källa till kalcium, protein och många andra viktiga näringsämnen och det är därför viktigt att barnet lär sig att tycka om smaken. Introducera därför gärna mjölk som måltidsdryck i slutet av spädbarnsåret.

    Extra viktigt med frukost

    För barn i skolåldern är frukosten extra viktig för att de ska orka hänga med i skolan. Uppmuntra också barnen att äta av maten i skolan och gärna dricka mjölk till som ger extra näring och energi. Hjälp dem med bra mellanmål som de kan ta med sig eller som finns klart i kylskåpet om de ska iväg efter skolan. Ett glas mjölk eller drickyoghurt, en ostmacka och en frukt är lätt att ordna själv också.

    Bra för barn om mat – 6 viktiga punkter

    1. Lära sig att tycka om varierad och bra mat
    2. Få en positiv inställning till grönsaker och frukt
    3. Äta en bra frukost
    4. Leka och röra på sig
    5. Sova för att kunna koncentrera sig
    6. Hålla ner på intaget av tillsatt socker och salt