Ost och hälsa

Njut av god och näringsrik ost

Historiskt sett har osten gjort en fantastisk resa och blivit ett uppskattat livsmedel världen över. Inte bara för sin goda smak utan även för att den innehåller så mycket näring: protein, kalcium, vitamin B12, vitamin B2, fosfor och zink.

Hårdost nästintill laktosfri

Förutom att hårdosten innehåller flera viktiga näringsämnen är den också nästintill helt laktosfri (0,01 procent per 100 gram) eftersom mjölksyrabakterierna äter upp laktosen.
Sist men inte minst får vi inte glömma ostens fettinnehåll som, förutom att ge oss energi, bidrar till att förstärka och lyfta fram alla fantastiska smaker. För pratar vi ost får vi självfallet inte glömma det kanske allra viktigaste – själva smakupplevelsen!

Läs mer om ost och laktos

Ostens viktiga byggstenar

De viktigaste byggstenarna i osten är protein, kalcium, B12 och zink. Läs mer om dem nedan.

Protein

Protein finns i varje cell i vår kropp. Protein är uppbyggt av 20 olika aminosyror, varav 9 är så kallade essentiella aminosyror. Det betyder att våra kroppar inte själva kan producera dessa aminosyror, utan de måste tillföras via kosten. Proteiner i mjölk och ost är så kallade fullvärdiga proteiner som innehåller tillräckliga mängder av alla dessa aminosyror.

Det gör osten till ett bra komplement för de som mestadels äter växtbaserad kost, exempelvis flexitarianer och laktovegetarianer. Läs mer om protein – hur mycket behöver du få i dig per dag.

Kalcium

Mineralämnet kalcium behövs för att tänder och skelett ska bli starka och utvecklas normalt. Kalcium finns naturligt i mjölk, mjölkprodukter och i ost. Läs mer om kalcium – hur mycket kalcium det finns i en ostskiva och hur mycket du behöver få i dig dagligen.

B12

Finns framförallt i livsmedel från djurriket, såsom fisk, kött, ägg, mjölk och ost, och därför ett viktigt vitamin att ha koll på speciellt för de som äter en växtbaserad kost. Vitamin B12 bidrar bland annat till immunsystemets funktion och till att minska trötthet och utmattning. Läs mer om vitamin B12.

Zink

Zink är ett viktigt mineral som finns i 100-tals enzymer och behövs bland annat för immunsystemet och för ämnesomsättningen. Zink är också en viktig beståndsdel i läkningsprocesser. Läs mer om zink – så mycket bör du få i dig dagligen.