Äta efter träning

Därför är återhämtning viktigt efter träning

Efter ett träningspass behöver kroppen vila för att återhämta sig. Då är det viktigt att fylla på med vätska, energi och näring. Så ska du äta för en bra återhämtning.

Inte bara den som tränar hårt och ofta behöver tänka på återhämtning. Det gäller även vardagsmotionären.

Rekommendationen att äta efter träning är ca 1,2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och totalt 10–15 gram protein. Ett snabbt och bra återhämtningsmål kan exempelvis vara ett glas mjölk och en frukt, en smoothie, drickyoghurt eller Keso® Cottage Cheese med frukt och nötter. Om du tränar ett kortare pass eller mer sällan kan du ta ett mindre återhämtningsmål. Kom även ihåg att dricka för att kompensera för vätskeförlusten.

Mat och vila viktigt

Träning är på sätt och vis nedbrytande för kroppen. Med vila och mat bygger man upp den igen – lite starkare och lite mer uthållig. Näringen och vätskan hjälper till att reparera och bygga upp musklerna och ett bra mellanmål gör dig också mindre sugen på att äta onyttigheter lite senare. Återhämtning handlar också om att varva ner mentalt, att stretcha och njuta av att kroppen har varit aktiv och nu får vila.

Om du inte tränar så hårt eller primärt för att gå ner i vikt, är äta efter träning inte lika viktigt. Men generellt är tiden efter träning ett bra tillfälle att äta. Då går energin snabbt ut i cellerna där den ger ny kraft. Och är det någon gång som det kan vara bra med lite snabba kolhydrater så är det just efter träningen.