Mellanmål för barn

Därför är mellanmål så viktigt för barn

Mellanmål för barn är viktigare än för vuxna. Barn behöver energi och näringsämnen för att orka, växa och utvecklas. Och små barn har små magar – därför behöver de äta ofta. 

Barn i dag får i sig nästan en fjärdedel av sin energi från godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks. Det ger mycket energi, men tyvärr få näringsämnen. Ett bra mellanmål för barn är att få i sig både energi och näring. För barn rekommenderas 2-3 mellanmål per dag, som tillsammans ska ge 10-35 procent av energiintaget.

Små barn har små magar och behöver äta ofta. Tre huvudmål och tre mellanmål per dag är bra. Går barnen i förskolan får de ofta ett mellanmål före och ett efter lunch. Beroende på hur familjens vardag ser ut kanske barnet får middag direkt efter förskolan och äter ett kvällsmål senare på kvällen. Andra tar mellanmålet först och äter middag lite senare.

4 portioner frukt och grönt per dag

Mellanmål till barn behöver inte alltid vara så stora. Välling är exempelvis ett bra kvällsmål. Naturell yoghurt med flingor, eller mjölk och en macka är också bra.

Frukt är bra som mellanmål. Morötter, broccoli eller någon annan grönsak barnet gillar är också ett bra alternativ. Redan från 4 års ålder är rekommendationen ca 4 portioner frukt och grönt om dagen. Kombinera gärna frukten med något för att få ett matigare mellanmål. Det kan vara en klick kvarg eller cottage cheese, ett glas mjölk eller yoghurt, lite flingor eller en macka.

Barn i lågstadieåldern har ofta svårt att äta så mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe. Ett aktivt barn behöver mer energi än ett stillasittande, men även ett stillasittande barn kan behöva bra mellanmål för att undvika småätande och energidippar.

Smoothie – för den som vill dricka sin frukost

Om barnet har svårt för att äta en hel frukost direkt på morgonen kan det vara bra att erbjuda något att dricka, som en smoothie, och skicka med en macka som barnet kan äta före första lektionen eller på första rasten. En frukt eller två kan vara bra till eftermiddagen.

Ett sätt att öka ätandet av frukt och grönt är att förbereda grönsaksbitar i en låda i kylen som barnet kan plocka fram själv eller som kan tas fram medan middagen förbereds.

Förbered i kylen för äldre barn

För de lite äldre barnen som kommer hem själva efter skolan, kan det vara bra att ha mellanmål i kylen eller i skafferiet som barnet själv kan fixa till. Redan i 11- till 12-årsåldern är barns energibehov ungefär lika stort som en vuxen kvinnas, men de äter inte alltid lika mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe. Bra och planerade mellanmål blir också ett sätt att undvika småätande. Barn som tränar mycket kan också behöva äta ett bra mellanmål ett par timmar före träningen.