Hälsosamt mellanmål

Så håller du ditt blodsocker på en jämn nivå

Som vuxen kanske du inte tänker på mellanmål? Men du fikar, tar ett äpple eller en macka – och du har kafferast. Det är faktiskt också mellanmål.

Oavsett vad du kallar det så är det bra med planerade mellanmål. Om inte annat för att du då håller blodsockret på en jämn nivå och inte äter den där extra bullen till eftermiddagsfikat. För just småätandet är boven när du är mån om att äta hälsosamt. Då kan ett planerat mellanmål hjälpa till att hålla energin på topp och hungern borta.

Att planera ett hälsosamt mellanmål är ett smart sätt att hålla energinivån uppe mellan huvudmåltiderna. Ett stort mellanmål på eftermiddagen eller mindre, men oftare? Du väljer själv vad som passar dig bäst. Det viktiga är att hålla blodsockret på en jämn nivå och inte fylla på med tomma kalorier.

Energi och humör på topp

Rekommendationen är 1-3 hälsosamma mellanmål per dag och att de tillsammans ska ge 5-30 procent av dagens energiintag. Anpassa mellanmålen till din egen livsstil och dygnsrytm och hitta det måltidsmönster som passar för att hålla energin och humöret på topp.

För den som tränar aktivt kan också fokus på rätt mat göra att träningsresultaten blir bättre. Då är ett hälsosamt mellanmål ett bra sätt att se till att kroppen får både bra uppladdning och återhämtning.

Protein, fett och kolhydrater

Du behöver protein, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater för att få en bra mättnadskänsla, hög energinivå och hålla blodsockret på en jämn nivå. En bra balans får du om du väljer livsmedel som grönsaker, frukt eller bär, bröd, gryn, nötter eller frön och mjölk eller en annan mejeriprodukt. Kombinera från de tre grupperna så får du i dig mycket naturlig näring med få kalorier.

Här har vi också samlat tips och recept på bra mellanmål i olika storlekar. Många passar lika bra till frukost eller som en snabb och lätt lunch för dig som vill hålla igen på kalorierna. Bananplättar, fruktsallad, omelett eller matiga smoothies – vi har något för alla.