Hälsosam lunch

5 knep för ett hälsosammare ätande

Bra matvanor handlar om vad du äter, när och hur. Regelbundna måltider är A och O. Det får du genom att äta tre huvudmål – frukost, lunch och middag och ett par bra mellanmål däremellan.

Men vad är egentligen en hälsosam lunch? För det första är det viktigt att äta lagom mycket – det låter enkelt men är inte så lätt i praktiken. En balanserad sammansättning av kolhydrater som exempelvis matgryn (matvete, mathavre, matkorn etc), protein av bra kvalitet (fisk, kött, ägg, mejeriprodukter, bönor och linser), samt fett (fet fisk, rapsolja, avokado och nötter) är också en bra målsättning, liksom tillräckligt med fibrer, vitaminer och mineraler. Dessutom är det hälsosamt att minska mängden rött kött och charkprodukter. Av grönsakerna ska du däremot ösa på och äta mycket.

Lagom mycket energi 

Enligt Livsmedelsverkets nya tallriksmodell bör hälften av innehållet på tallriken bestå av just rotfrukter och grönsaker för den som inte rör sig så mycket. Det viktiga är att en nyttig lunch innehåller mycket näring och lagom med energi för just dig.

Att göra en veckomatsedel och färdiga lunchlådor underlättar för många. Då minskar impulsköpen när du är som allra hungrigast. Ta inspiration av de smala menyer som finns här på arla.se till exempel. 

Snabbt kan också vara nyttigt

Många förknippar ordet snabbmat med skräpmat, men så behöver det verkligen inte vara. Det finns mycket som går snabbt att fixa OCH är bra för hälsan. Matiga sallader är exempelvis perfekta att ta med till lunch på jobbet. Och vad du kan blanda i din sallad är det egentligen bara fantasin som sätter stopp för. Varför inte blanda frukt med grönsaker? Melon, fetaost och bönor är en god och bra grund.

Om du har för vana att äta lunchbuffé ute, finns det ett smart knep som faktiskt får dig att äta nyttigare. Börja alltid med grönsakerna. Eller välj en mindre tallrik så riskerar du inte att “överäta”. Dessutom blir svinnet mindre. Bra för både dig och miljön.

5 knep för ett hälsosammare ätande

  1. Ät regelbundet. Vänta inte på att du blir vrålhungrig. Då finns risken att du gör mindre smarta val när du ska äta.
  2. Satsa på så rena och kalorisnåla livsmedel som möjligt.
  3. Hoppa aldrig över en måltid. Då är det är lättare att falla för frestelser när man är vrålhungrig.
  4. Ha mycket grönt på tallriken.
  5. Ät långsamt och gärna tillsammans med någon. Genom att tugga ordentligt och dessutom sitta ner och prata med någon, hinner du känna av mättnaden innan du har ätit för mycket.