Magnesium

Får du ofta kramp? Det kan vara magnesiumbrist

Magnesium är ett mineralämne som behövs för att muskler och nerver ska fungera normalt. Det bidrar också till att reglera blodtrycket.

Magnesium är ett mineralämne som behövs för att muskler och nerver ska fungera normalt, och för omsättningen av kalcium. Magnesium bidrar dessutom till att reglera blodtrycket.

Magnesium finns bland annat i kött, fisk, skaldjur, fullkornsprodukter, nötter, baljväxter och bladgrönsaker. Vi får även i oss mindre mängder magnesium via dricksvattnet, främst i kommuner med "hårt vatten".

Mjölk, fil och yoghurt bidrar med nästan en tiondel av svenskarnas intag av magnesium, även om mjölkprodukterna innehåller en ganska låg halt magnesium.

2 dl mellanmjölk ger 22 mg magnesium. Det motsvarar 8 procent av RDI för kvinnor och 6 procent för män.

100 gram ost (31procent fett) ger 29 mg magnesium. Det motsvarar 10 procent av RDI för kvinnor och 8 procent för män.

Lagom är bäst!

Magnesiumbrist är väldigt ovanligt men kan uppstå om man äter ensidigt och vid vissa sjukdomar. Muskelsvaghet och kramp kan vara symptom på magnesiumbrist, på längre sikt kan brist på magnesium hämma tillväxten, orsaka beteendestörningar och depression, höja blodtrycket och störa hjärtats arbete.

Hur mycket magnesium behöver vi?

Det rekommenderade dagliga intaget skiljer sig mellan olika åldersgrupper:

  • Barn 10-13 år: 280 milligram
  • Kvinnor och flickor över 14 år: 280 milligram
  • Män och pojkar över 14 år: 350 milligram

Källa: Livsmedelsverket: Magnesium