Vårinspiration och nya produkter från Arla Foods

Lästid
3 min
Publicerad
19 februari 2004
Kontakter:
Presskontakt

Nya Arlaköket med titeln ”Fira våren!” bjuder inspiration och recept för tre olika sorters fester; mingel-festen för de många gästerna, vårmiddagen för den lilla vänkretsen och ett testat och klart godkänt barnkalas. Samtidigt lanseras nyheterna crème fraiche Blue Cheese, KESELLA jordgubblime och dessertosten HØNG Brie.

Våren är festernas tid och denna vår kan bli smakrikare än någonsin. I nya Arlaköket ”Fira våren!” bjuds på Asien- inspirerat mingelkalas med spännande smakmöten, där allt kan lagas i förväg. En vårmiddag för den trängre vänkretsen med wallenbergare på nytt sätt, ljummen sparrispotatissallad, spenatsallad med Blue Cheese dressing och till sist ett barnkalas som barnen själva testat och godkänt. Med fantasifulla rätter i miniformat; minipizzor, minichokladmuffins, rullade minikorvar och den framtida klassikern ”bilbanetårtan”! Bäddat för succé. Dessutom tipsar Arlaköket om roliga och kreativa dukningar, inbjudningskort och smarta snacks. Ännu fler recept och tips finns på http://www.arla.se/. Bara att klicka på Fest & Kalas.

En ny smak och tre med mer sting
Utvecklingen går mot fler och rikare smaker. Som ett svar på detta har hela sortimentet smaksatt crème fraiche med Tomat & basilika, Franska örter och Paprika & chili fått nya recepturer med både mer och nya kryddor för att förhöja smakerna ytterligare. Från vecka 10 finns också nyheten crème fraiche Blue cheese med smak som passar bra till både fisk, kött, kyckling och pasta – färdig att använda direkt, både till varm och kall mat.

Fräsch och lätt nykomling
Desserterna har tagit revansch på de svenska middagsborden de senaste åren. De professionella konditorerna inspirerar oss med nya smakbrytningar och skapar små mästerverk på krogar och konditorier. Och efterrätter kan numera vara både lätta och läckra! Nya KESELLA jordgubblime är en sann bärare av den nya lätta, läckra dessertskolan. Med efterrätter som jordgubbs- och limepannacotta, bärbroschetta med vit choklad och jordgubbs-och limefromage kan alla överraska sina gäster.

Stort intresse för den nya ostbrickan 2.0
Årets Kock 2004, Markus Aujalay, rullar bitar av Kvibille Gräddädel i kavring och rostade hasselnötter och toppar sedan det hela med kryddkokta Anjou-päron. Svenskarna har anammat det mer kontinentala sättet att njuta ost i nya former, som mellanrätt eller som dessert. Konsumtionen av dessertostar har ökat med 11% det senaste året* och undersökningar visar att nya grupper av konsumenter, framför allt de yngre, tilltalas av dessertost.

Nyheten i dessertostsortimentet, HØNG Brie, kommer i butik vecka 10. Osten är tillverkad med en ny vitmögelkultur, utvecklad på det jylländska mejeriet Trolhede. som ger en lite kraftigare och mer aromrik smak än HØNG Guldbrie. De smaksatta ädelostarna från Kvibille, som lanserades förra året, har ökat med 10 % under året. Populärast bland de smaksatta är Kvibille Whiskyädel, följd av Kvibille Calvadosädel.

– Crème fraiche Blue cheese kommer i butik vecka 10. Fetthalten är 15 % och priset är cirka
12 kr/bägare om 2 dl. Samtidigt får hela det befintliga sortimentet smaksatt crème fraiche, med smakerna Tomat&basilika, Franska örter och Paprika&chili, ny receptur med mer, fler och andra kryddor som ger smakrikare produkter.

– KESELLA jordgubblime kommer i butik vecka 10. Fetthalten är 7,5 % och priset är cirka
14 kr/bägare om 250 g. I sortimentet finns sedan tidigare KESELLA vanilj.

– Arlaköket 2/2004 ”Fira våren” kommer ut i butik vecka 10.

– HØNG Brie kommer ut i butik vecka 10. Pris cirka 20 kr/ost om 150 gram.

Källa: Market Trends -02 AC Nielsen

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76