Starbucks förlänger strategiskt partnerskap med Arla Foods

Lästid
1 min
Duncan Moir, Starbucks. Hanne Sondergaard, Arla Foods. Peder Tuborgh, Arla Foods. Lillie La Valeur, Arla Foods. Tony Matta, Starbucks.
Publicerad
07 juni 2018
Kontakter:
Presskontakt

Efter sju års framgångsrikt affärssamarbete har Starbucks nu ett nytt strategiskt licensavtal med det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods. De två företagen har tecknat ett långsiktigt 21-årigt strategiskt avtal som ger Arla Foods licens att fortsätta tillverkning, distribution och marknadsföring av Starbucks premium mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker (RTD) i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika.)

”Vår RTD-verksamhet i hela EMEA-regionen har vuxit med i genomsnitt 40% per år under de senaste sju årens starka relation med Arla Foods. Det nya licensavtalet visar vårt engagemang för att fortsätta arbeta tillsammans för att utveckla verksamheten inom den drickfärdiga dryckessektorn, och vi är stolta över att arbeta tillsammans med Arla Foods.” säger Duncan Moir, Vice President för kanalutveckling och foodservice på Starbucks EMEA.

”Vi är stolta över att ta ytterligare ett steg i vårt samarbete med Starbucks, vilket tar Starbucks fantastiskt goda drickfärdiga kaffedrycker till konsumenter i Europa och Mellanöstern samtidigt som värdet på våra ägares mjölk ökar. I partnerskapet kombineras Arlas gedigna erfarenhet av tillverkning av mejeridrycker och vårt omfattande distributionsnät med Starbucks unika kaffeexpertis. Konsumenterna i EMEA-regionen har välkomnat dryckernas fantastiska smak och förstklassiga karaktär, och vi fortsätter vårt nära samarbete med Starbucks när det gäller att utveckla och utöka kategorin i framtiden.” Hanne Søndergaard, Executive Vice President och CMO på Arla Foods kommenterar avtalet.

Möjligheterna inom mjölkbaserade drycker är ett viktigt fokusområde i Arlas Good Growth 2020-strategi.

”Vår ambition är att vara en ledande leverantör av mjölkbaserade drycker i norra Europa, Mellanöstern, Asien och Nordafrika under 2020. Det nya strategiska licensavtalet gör samarbetet med Starbucks är en viktig del för att uppnå detta mål. Vi tror att innovation är nyckeln till framtida framgångar. Våra senaste lanseringar av nya Starbucks Double Shot-produkter är ett bra exempel på vårt gemensamma engagemang för innovation och för konsumenterna”, säger Hanne Søndergaard.

År 2010 valde Starbucks Arla Foods som licenspartner för att tillverka, distribuera och marknadsföra sina mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker för stormarknader och närbutiker i hela EMEA-regionen. Arla räknar med att fortsätta att utöka sin räckvidd för att tillgodose konsumenternas behov. Sedan Starbucks valde Arla Foods som sin licensierade partner 2010 har verksamheten vuxit med i genomsnitt 40 % per år.

Hittills under 2018 har Arla lanserat Starbucks drycker i 38 länder inom EMEA och förväntar sig att sälja 110 miljoner enheter per år. Produkterna tillverkas på Arla Foods anläggningar i Esbjerg, Danmark, och görs av mjölk från Arla Foods 11 200 ägare och 100 % arabica, etiskt tillverkat kaffe från Starbucks Coffee Company.

Ytterligare information om avtalet kommer inte att lämnas ut.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76