Välkommen till Landet Ekomjölk hälsar Arla och Anja Pärson med familj

Lästid
2 min
Välkommen till Landet Ekomjölk hälsar Arla och Anja Pärson med familj
Publicerad
30 juli 2015
Kontakter:
Presskontakt

Idag lanserar Arla kampanjen Landet Ekomjölk. I kampanjen medverkar Anja Pärson, en av Sveriges största idrottsprofiler, med sin hustru Filippa Rådin och parets nyfödda son. Tillsammans välkomnar de till Landet Ekomjölk, ett Sverige som i många avseenden blivit öppnare och mer tolerant.

Med Landet Ekomjölk vill Arla ge en bild av hur Sverige 2015 ser ut och har förändrats sedan företaget lanserade ekologisk mjölk från svenska bönder för 24 år sedan. Enligt ekoweb.nu var Sverige det land i världen där konsumtionen av ekologisk mjölk ökade mest förra året. Denna utveckling har skett parallellt med att samhället i stort har genomgått stora förändringar. Idag är det exempelvis inte konstigt att pappor stannar hemma med sina barn, att kvinnor syns på höga poster i näringslivet, eller att samkönade par gifter sig och skaffar barn. Med kampanjen Landet Ekomjölk vill Arla hylla denna positiva värderingsresa.

- Människor har blivit mer medvetna på alla plan, inte minst vad gäller miljö och klimat, och det märks i försäljningen av ekologisk mjölk. Men det handlar också om en medvetenhet kring vilken typ av samhälle vi strävar efter och vill ha i stort. Anja och Filippa är ett jättebra exempel på en familj som är en del av det nya, moderna Sverige. Det kallar vi för Landet Ekomjölk, säger Ann Freudenthal, marknadsansvarig på Arla för ekologiska produkter.

Filmen om Landet Ekomjölk med Anja Pärson och Filippa Rådin spelades in dagarna efter nedkomsten av parets andra gemensamma barn. Arvodet för samarbetet med Arla har Anja och Filippa valt att skänka till Barncancerfonden.

- Vi känner oss stolta över att medverka i den här otroligt fina och positiva reklamfilmen, säger Anja Pärson. För oss innebär Landet Ekomjölk ett öppnare och mer tolerant samhälle, där vi tar ansvar för vår värld, både för oss och för kommande generationer.

-Dessutom förmedlar filmen en framtidstro, fortsätter Filippa Rådin. Det finns fortfarande mycket som kan bli bättre, men istället för att blicka bakåt fokuserar vi på hur vi tillsammans kan fortsätta driva den positiva utvecklingen framåt.

Med Landet Ekomjölk och satsningen på eko vill Arla få fler att upptäcka det ekologiska sortimentet – och där spelar mjölken en stor roll för att driva den ekologiska utvecklingen framåt.

- Det är tydligt att svenska konsumenter idag bryr sig mer om var maten kommer ifrån och hur den producerats. Mjölken är ofta navet i det ekologiska hjulet. Jämfört med i fjol, som var ett rekordår, ökar vår ekologiska försäljning med 29 procent och mjölken med hela 33 procent. Det betyder att mer än en fjärdedel av alla svenska försålda ekologiska livsmedel kommer från en svensk Arlabonde, säger Ann Freudenthal.

Se hela filmen om Landet Ekomjölk på: http://youtu.be/vZ8mttkEZAo

För mer information, vänligen kontakta:

Arla Sveriges presstjänst
Tfn. +46 (0)708 84 42 90

Ann Freudenthal, Marknadsansvarig för ekologiska produkter, Arla Foods
Epost. ann.freudenthal@arlafoods.com
Tfn. +46 (0)70 689 58 48

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76