Wästgöta Kloster-ostar – fortfarande munkarnas favorit
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 07 mars 2014
- Kontakter:
- Presskontakt
Munkar som åt ost i smyg har ända sedan mitten av 90-talet varit ett signum för Wästgöta Kloster-ostar. Nu görs en nylansering av varumärket med ny design och nytt reklamkoncept. Dessutom tillökning i ostfamiljen med två nya smaker.
I arbetet med att förnya kommunikationen kring Wästgöta Kloster har målet varit att behålla munkarna men i en modern tappning. Första reklamfilmen i klostermiljö sändes 1995 och blev kommunikativt sett ett av Arlas mest framgångsrika koncept. Mätningar visade bland annat att Wästgöta Kloster-reklamen var den kommunikation som hade störst genomslag1) i sin kategori. Konceptet förnyades i olika varianter ända fram till 2008.
I 2014 års version är munkarna kvar i klostret, men nu slipper de smyga med sina ostar. Tvärtom så får de helt öppet njuta av de goda ostarna och oststunden har blivit helig.
Under vecka 11 är det premiär för de nya filmerna. Redan vecka 7 utökades ostsortimentet med två nya smaker: Wästgöta Kloster Munkens Blå, med mogen karaktär och aromatisk smak med nötaktiga toner, och Wästgöta Kloster Munkens Grädd, med gräddig och fyllig arom och en smula syrlighet.
”Vi har klurat en del för att få fram smakerna, och utgått från recept från 50-talet. Bland annat har vi en speciell värmningsteknik för Munkens Blå. Vi är väldigt nöjda med resultatet”, säger ostmästare Fredrik Andersson på Götene mejeri där ostarna tillverkas.
Ostarnas förpackning har fått ny design och är nu även återförslutningsbara.
Cirkapris: 99 kr per kilo och ostarna säljs i förpackningar med cirka 500g.
1) RI’s Ostmonitor 2005
Länk till filmen arla.se/arla-play/reklamfilmer
För ytterligare information, kontakta:
Anja Kempe, Senior Brand Manager Hårdost, Arla Foods
Tel: 08-789 5492, 070-839 5492, anja.kempe@arlafoods.com
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
Tel: 08-789 52 13, 0768-798 513, mikael.lindgren@arlafoods.com