Ny skrud för mjölkförpackningarna i gamla Milkoområdet

Lästid
1 min
Publicerad
07 februari 2012
Kontakter:
Presskontakt

Sedan bondeägda Arlas fusion med Milko hösten 2011 har mjölkförpackningarna i butikerna haft samma utseende som tidigare. Men från och med tisdagen den 7 februari byts dekoren ut på cirka 70 procent av förpackningarna. Det innebär bland annat att till mjölkförpackningarna från och med nu kommer att ha Arlas klassiska randiga dekor.

– Det här är ett planerat steg i fusionsprocessen, att vi väntat med att byta dekor till nu har praktiska orsaker. Jag vill samtidigt betona att innehållet inte skiljer sig från tidigare, våra produkter tas fram samma sätt som innan vi bytte utseende på förpackningar och mjölken kommer från svenska gårdar i mellersta och norra Sverige, säger Hans-Åke Hammarström som ansvarar för Milkos integration i Arla.

Förändringen gäller omkring 70 procent av förpackningarna, däribland mjölk och fil. Ost och några yoghurtsorter fortsätter att ha de gamla ”Milkokläderna” till vecka 19. Yoghurtvarumärkena Tiger och Bärry ska Arla enligt beslut från Konkurrensverket sälja och de fortsätter därför med Milkos dekor fram tills en ny ägare tar över. Arla har redan tidigare sålt Fjällyoghurt, Fjällfil och Bollnäsfil.

– Vi är många före detta Milkobönder som tycker att det känns bra att fusionen nu är klart och att det syns även på förpackningarna. Nu är vi medlemmar och ägare i Arla och då är det naturligt att vår mjölk förpackas och marknadsförs som andra Arlaprodukter, säger mjölkbonden Karl-Åke Karlsson, som är ordförande för Arlas region Nord, där de före detta Milkobönderna ingår.

De nya förpackningarna kommer succesivt ut i butikerna från och med tisdagen den 7 februari.

Det var den 1 november som de båda bondeägda ekonomiska föreningarna formellt gick samman. Grundprinciperna i fusionen var att Milkobönderna blev medlemmar och ägare av Arla på samma villkor som de andra Arlamedlemmarna. Milkobönderna fick då också Arlas högre mjölkpris och Arla bildade en Region Nord, där de tidigare Milkobönderna finns representerade .

Fakta om Arla
• Arla Foods är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 svenska, danska och tyska mjölkbönder. Drygt 3 500 av dessa finns i Sverige.
• Arla har 14 anläggningar i Sverige, produktion i totalt 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder.
• Antal anställda: drygt 16 000, varav 3 200 i Sverige

Ytterligare information:

Claes Henriksson, presschef, Sverige
Telefon: 070-88 44 290, claes.henriksson@arlafoods.com
www.arla.se, www.facebook.com/arlasverige, twitter: @arlasverige

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76