Arla säljer Tiger och Bärry till Kavli

Lästid
2 min
Publicerad
14 februari 2012
Kontakter:
Presskontakt

Det blir livsmedelskoncernen Kavli som köper Milkos båda yoghurtvarumärken Tiger och Bärry av Arla. Försäljningen är en del av de motkrav som Konkurrensverket ställde för att godkänna fusionen mellan Arla och Milko i höstas. Samtidigt som försäljningen av varumärkena har Kavli och Arla tecknat ett avtal om så kallad legotillverkning av produkterna.

  • Milko har tagit väl hand om Tiger och Bärry och vi är nöjda över att ha hittat en mycket bra köpare som kan fortsätta att utveckla varumärkena. Det känns också bra att vi i och med uppgörelsen med Kavli nu sålt samtliga fem varumärken som Konkurrensverket beslutat om, säger Arlas Hans-Åke Hammarström, som ansvarar för Milkos integration i Arla och för försäljningen av varumärkena.

Försäljningarna har godkänts av Konkurrensverket och varumärkena är i Kavlis ägo från och med den 3 september. Fram tills dess sköter Arla produktion och försäljning som tidigare.

  • Bärry och Tiger är två starka, marknadsledande varumärken i sina nischer och tillsammans med vår lansering av Skyr kompletterar de Kavlis satsning inom mejeri . Vi ser stora möjligheter att utveckla Bärry och Tiger genom nya produkter och innovationer i framtiden, i kombination med en stark säljbearbetning, säger Gerhard Bley, vd för Kavli.

Avtalet om legoproduktion av Tiger och Bärry innebär att Arla tillverkar produkterna vid sina anläggningar för Kavlis räkning men att det är sedan Kavli som säljer och marknadsför produkterna.

Det var den 1 november som de båda bondeägda ekonomiska föreningarna Milko och Arla formellt gick samman. Grundprinciperna i fusionen var att Milkobönderna blev medlemmar och ägare av Arla på samma villkor som de andra Arlamedlemmarna. Milkobönderna fick då också Arlas högre mjölkpris och Arla bildade en Region Nord, där de tidigare Milkobönderna finns representerade.

Som motkrav på fusionen beslutade Konkurrensverket att Arla skulle sälja totalt fem av Milkos varumärken. Förutom Bärry och Tiger handlade det om Fjällyoghurt, Fjällfil och Bollnäsfil. De tre sistnämnda såldes i mitten av januari. Konkurrensverket har också beslutat att Arla ska sälja Milkos mejeri i Grådö i Dalarna.

Om Arla

  • Arla Foods är en kooperativ mejeriförening som ägs av cirka 8 000 svenska, danska och tyska mjölkbönder. Drygt 3 800 av dessa finns i Sverige.

  • Arla har 14 anläggningar i Sverige, produktion i totalt 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20.

  • Antal anställda: drygt 16 000, varav 3 200 i Sverige.

Om nya O. Kavli:

  1. Kavli AB, efter samgåendet med Druvan AB, omsätter 700 miljoner SEK och har ca 200 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö och i Eslöv.

  2. Kavli Sverige har idag ett flertal varumärken som Kavli, Druvan, Johnny’s, Hultbergs och Västervik. Idag är O. Kavli marknadsledare inom produktområdena mjukost, majonnäs och dressing samt gryner. O. Kavli tillverkar även bröd, senap, såser, ättikssprit, rapsolja och vinäger samt importerar bl. a. olika typer av gryner och inlagda grönsaker. O. Kavlis kunder finns inom dagligvaruhandeln, servicehandeln, storhushåll, industri samt export.

  3. Kavli Sverige ingår i Kavli-koncernen som har sin verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland och England och omsätter ca 2,7 miljarder SEK. Kavli-koncernen exporterar även produkter till fler än 20 länder. Kavli-koncernen ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur.
    Ytterligare information om O. Kavli AB: Gerhard Bley, VD för O. Kavli AB: 0768-89 59 12. www.kavli.se , www.druvan.se, www.facebook.com/Kavli.Sverige

Ytterligare information:
Claes Henriksson, presschef, Sverige
Telefon: 070-88 44 290, claes.henriksson@arlafoods.com
www.arla.se, www.facebook.com/arlasverige, twitter: @arlasverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76