Tävlingen Filmjölkstorpet ska uppmärksamma nationalklenoden

Lästid
1 min
Publicerad
21 juni 2010
Kontakter:
Presskontakt

Filmjölk har anor sedan hundratals år tillbaka och är en av de viktigaste ingredienserna på frukostbordet för oss svenskar. Men trots det äter vi allt mindre fil och det beror främst på de senaste årens kalla somrar. Kylskåpskall fil hör ihop med varma sommardagar. Nu får filen en egen tävlingskampanj där högsta vinsten är Filmjölkstorpet – ett eget torp i vackra Sunne.

Näst kaffe och bröd är fil den frukostprodukt vi skulle sakna mest om vi hamnade på en öde ö. Det visar Arlas nya undersökning av svenskens frukostvanor*. Det kanske inte är så förvånande eftersom filen har varit med oss under hundratals år. Förr var den egenhändigt gjorda filbunken ett av det vanligaste sättet att förlänga hållbarheten på mjölk. Till och med Carl von Linné skrev på 1700-talet mycket om den så kallade tätmjölken och om långfilen som han blev bekant med under en resa i Norrland. Idag är filen en självklarhet och vi kan välja bland drygt 20 olika filsorter i mejerihyllan.

Men trots filmjölkens popularitet sjunker konsumtionen. En av de främsta orsakerna är det kyliga vädret. Under en riktigt varm sommarmånad äter vi dock mycket fil. Vid riktigt fint väder kan konsumtionen öka med upp till 50 procent, ökningen håller sedan i sig in på hösten.

Nu startar en tävlingskampanj för att lyfta fram filmjölken och ge den en välförtjänt plats i rampljuset. Högsta vinsten är Filmjölkstorpet, ett eget torp i värmländska Sunne. Kampanjen kommer att pågå under hela sommaren och under tiden renoveras det lilla torpet. Hela renoveringen kan följas via Arlas hemsida. Den som längtar efter att få njuta kylskåpskall fil i ett eget torp på landet ska skicka in 15 framsidor av enliters filmjölkspaket och ge en motivering till varför han eller hon vill komma ut i naturen. All information kommer att finnas på www.arla.se från och med 22 juni, då tävlingen startar. Kampanjen pågår till den 15 september.

Fakta om Filmjölkstorpet

45 kvadratmeter med loft och en tomt på 1000 kvadratmeter i soligt läge

El finns men ej vatten

Vedspis, utedass och vedbod

Ligger i Sunne, cirka 35 mil från Stockholm

*Synovate

För ytterligare information kontakta:

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 08-789 58 84,

inger.soderlund@arlafoods.com

Helena Hafström, Brand Manager Arla Foods 08-789 50 49,

helena.hafstrom@arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76