Carat fortsätter som Arlas mediebyrå
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 27 september 2010
- Kontakter:
- Presskontakt
Tidigare i år bjöd Arla Foods in mediebyråerna Carat, Mediacom och MEC att pitcha på uppdraget som medierådgivare på elva olika marknader, däribland Sverige. Nu står det klart att Carat behåller uppdraget som mediebyrå på alla elva marknader. Uppdraget omfattar totalt närmare 150 miljoner euro brutto i Europa och omkring 200 miljoner kronor brutto i Sverige.
– Vi är mycket nöjda med beslutet att ge Carat förnyat förtroende, och vi ser verkligen fram emot att fortsätta arbeta med Carat. Det är en fördel för oss att arbeta med Carat eftersom de känner våra varumärken och utmaningar väl, samtidigt som den nya mediemarknaden och kon-sumenternas nya medievanor gör att medieanalys och -strategier blir allt viktigare, säger Helena Donar, marknadsdirektör på Arla Foods Sverige.
Arlas syfte med pitchen var att utifrån varje marknads lokala utmaningar välja den bästa part-nern inom media, samtidigt som globala synergier inom mediestrategier för de elva marknaderna skulle tillvaratas. Byråerna värderades på ett antal olika parametrar, allt från teamets sammansättning, strategi och medieplanering till pris.
– Det är alltid svårt att behålla ett uppdrag som man har haft så länge. Därför är vi väldigt stolta och glada över att få fortsätta at arbeta med Arla, säger Amanda Koutra, verkställande direktör på Carat i Sverige.
Konkurrensen mellan byråerna var hård och beslutet var inte lätt, varken globalt eller för Sveri-ge. Arla genomförde en noggrann genomlysning, och alla tre inblandade mediebyråer presente-rade mycket goda förslag.
Fakta
Carat har jobbat med Arla Foods i Sverige i sju år. Sedan tidigare har Carat uppdrag i Storbritannien, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Polen, Finland och Spanien. Framöver kommer uppdraget även omfatta marknaderna i Ryssland, Grekland och Holland. Dessutom är Carat redan Arlas medieförmedlare i USA och i Australien.
Under 2009 investerade Arla Foods i Sverige ca 200 miljoner kronor brutto i traditionella medi-er, enligt Sifo reklammätningar. För 2011 beräknas en medieinvestering på 200 miljoner eller mer.