Arla stöder Earth Hour med ”nedsläckt” mjölkpaket

Lästid
1 min
Publicerad
19 mars 2009
Kontakter:
Presskontakt

Arla stöder Världsnaturfondens initiativ Earth Hour. Från och med idag torsdag möts konsumenter som handlar mellanmjölk från Arla av ett ”nedsläckt” mjölkpaket. Förhoppningen är att många ska uppmuntras att vara med och skicka en tydlig signal till världens ledare som ska fatta ett nytt klimatavtal i Köpenhamn i december.

Arlas mjölkproduktion har alltid utgått från samverkan mellan gården och naturen. Långsiktig hållbarhet är grunden även för framtidens mjölkproduktion. Förutom att stödja en framåtriktad klimatpolitik har Arla ambitiösa klimat- och miljömål, bl a reduktion av CO2-utsläpp med 25 procent fram till år 2020. Varje år görs betydande klimatvinster.

– För oss är det en självklarhet att arbeta för att skicka en tydlig signal till världens politiker att de behöver fatta modiga beslut för klimatet. Förutom att släcka ner våra fasader och kontor, så är vi är väldigt glada över att kunna uppmuntra många att visa sitt stöd för Earth Hour på våra mjölkpaket. Vi sprider information på mer än 15 miljoner mjölkpaket, och vi låter mellanmjölken, vår största produkt, bli en tydlig budbärare av budskapen genom en radikalt omgjord och ”nedsläckt” formgivning, säger Helena Donar, marknadsdirektör på Arla Foods.

Aktiviteten kommer framförallt att märkas hos Arla i Sverige på tre sätt:

  • Arlas Mellanmjölk 1liter får en ”nedsläckt” dekor veckan före Earth Hour.
  • Under mars går tre paneler på Arla Ko-sortimentet med budskap om Earth Hour.
  • Vi släcker ner kontor, fasadbelysningar och hemsidan www.arla.se under Earth Hour.
  • Se video: Miljöministern fick nedsläckta mjölkpaket

– Mellanmjölken är vår största produkt och våra mjölkförpackningar är en av de starkaste kommunikationskanalerna i landet. Det känns väldigt bra att vi kan göra det enkelt för flera miljoner människor att få information om Världsnaturfondens initiativ, säger Helena Donar.

Efter Earth Hour kommer mellanmjölken får tillbaka sin vanliga förpackning.

Om Earth Hour

Earth Hour är ett initiativ från Världsnaturfonden, WWF. Syftet med Earth Hour är att visa världens ledare att det finns ett stort globalt engagemang för ett riktigt bra klimatavtal i Köpenhamn i december 2009. Earth Hour genomförs 20.30-21.30 den 28 mars och innebär att alla som vill släcker all belysning under en timme.

Läs mer på: www.wwf.se/earthhour

Ladda ned högupplöst bild

För mer information, vänligen kontakta:

Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation

tel: +46 (0)8 789 51 41

mobil: +46 (0)70 899 51 41

tobias.wahlen@arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727