Mer fest i Arla Köket

Lästid
2 min
Publicerad
08 februari 2007
Kontakter:
Presskontakt

Ett tydligt önskemål – Mer fest i Arla Köket. Konsumenterna vill ha mer inspiration för helgernas lite festligare matlagning. Därför får Arla Köket, en av svenska folkets största inspirationskällor vad gäller recept, ett tydligare festfokus från och med 2007. Receptfilosofin är densamma – enkla, goda, trendiga recept som alla kan lyckas med. Skillnaden är att broschyren Arla Köket framöver blir mer inriktad på festmatlagning.

Det är till helgen som Arla Kökets välkända receptfolder används som mest. Det visar undersökningar som Arla Foods låtit göra. Vardagstipsen hittar konsumenterna på annat sätt. Inte minst på webben, www.arla.se, som hade 795 000 (okt 2006) besök per månad, vilket gör sajten till en av Sveriges mest besökta matsajter.
– Därför får Arla Köket en mer festbetonad inriktning framöver, berättar Regina Johansson, erfaren Arla Köket-redaktör och ansvarig för Arla Foods recept sedan många år. Vi kommer att utgå från lite mer festbetonade råvaror och recept och riktar in oss på den mat många vill laga till helg och fest – tillfällen då man lägger ner lite extra tid och omsorg om maten. Recepten blir inte längre, krångligare och mer avancerade. Precis som förut blir det säkra recept som är lätta att lyckas med men vi vill göra Arla Köket till en tydligare inspirationskälla till fest- och bjudmaten än tidigare.

Vardagen fortfarande viktig
Vardagsrecepten är förstås lika viktiga för oss men vi har valt att presentera och tillhandahålla dem på andra sätt, framför allt på www.arla.se, som erbjuder snabba vardagsrätter, veckomatsedlar, mm. Under året kommer Arla Köket också ge ut en vardagsbroschyr med snabb och variationsrik vardagsmat som passar alla i familjen, inte minst barnen.

Arla Köket 1 fylld av fest
I nya numret av Arla Köket ”Smaka på Sydafrika” blir Arla Kökets festliga inriktning tydlig. Dagens sydafrikanska kök är en inspirerande blandning av engelska, holländska, malaysiska och indiska smaker.
Här bjuds på en mängd smakrika, färgglada, kryddiga och fruktiga upplevelser som t ex chilistark biffgryta med choklad, kyckling med kokospesto och pink grape ice cream. Avsnittet ”Vardagstoppen” försvinner från Arla Köket och istället presenteras festliga, snabba och enkla rätter som passar fredagsmyset under rubriken ”Äntligen fredag”. Arla Köket 1/2007 bjuder också på vårens smaker med festlig sparris, lax med spenat och lammkotletter med provencalska smaker.

Inspiration på många sätt
Det har aldrig varit enklare att få inspiration och recept. Idag finns Arla Köket, förutom som broschyr och på webben, också i mobiltelefonen. En hel kokbok i mobilen med 80-300 recept beroende på telefonmodell och inköpslistor för varje recept som underlättar matinköpen. Arla Foods gör också matlagningsprogram varje månad som kan laddas ned till mp3:n eller lyssnas på direkt i datorn. Andra väljer att få nya recept eller veckomatsedlar direkt i mailen. Dessutom kan man samla sina favoritrecept på www.arla.se i en egen tryckt kokbok, perfekt present till en vän eller kanske till dig själv.

Presskontakt:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70-689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76