Press på intjäningen i Arla Foods brittiska bolag

Lästid
1 min
Publicerad
25 maj 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods UK plc har efter årets första sex månader tvingats konstatera en minskad intjäning jämfört med förra året. Företaget presenterar i dag, torsdag, en basintjäning före skatt på £10 miljoner medan halvårsresultatet för 2005 var £23,5 miljoner.

Ökade kostnader för bland annat energi och emballage samt ökade utgifter för marknadsföring ligger bakom den minskade intjäningen, enligt styrelseordförande Sir David Naish.
Försäljningen från kärnverksamheten landar på £683 miljoner – en framgång på £19 miljoner jämfört med samma period förra året.

Försäljningen av smör och blandningsprodukter under varumärkena Lurpak och Anchor är fortsatt framgångsrik. Även försäljningen av mjölk under kedjornas egna varumärken – ett område med ökad prispress – har gått framåt jämfört med första halvåret 2005.

Trots pressen på företaget förväntar Sir David Naish att intjäningen kommer att förbättras väsentligt under andra halvåret. Han menar att företaget därmed kommer att nå upp till det förväntade resultatet för hela året.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76