Ny undersökning om svenskarnas frukostbeteenden: Svenskar alltmer noga med dagens viktigaste mål - frukosten

Lästid
3 min
Publicerad
20 november 2006
Kontakter:
Presskontakt

Åtta av tio svenskar tycker att frukosten är dagens viktigaste måltid och det är kvinnor och norrlänningar som prioriterar frukosten mest. Vi håller oss till det invanda; inga större variationer av vår frukostmat och vi äter den vid frukostbordet. Nu börjar en ny trend att märkas – svenskarna har blivit mer noga med vad man äter till frukost och allt fler undviker socker. Det här visar en ny undersökning genomförd av TNS Gallup på uppdrag av Arla Foods. Undersökningen, genomförd i augusti 2006, bygger på cirka 3000 intervjuer med ett riksrepresentativt urval av 16-65-åringar. Undersökningen, visar att 80 % av svenskarna tycker att frukosten är dagens viktigaste måltid och att våra frukostvanor varierar ytterst lite. Detta har varit i det närmaste oförändrat de senaste tio åren, enligt den löpande kartläggningen som Arla gör över svenskarnas frukost-beteenden och attityder till frukost. Resultaten från den senaste undersökningen visar en ny trend, att det allmänna hälsointresset, t ex att vi minskar på sockret, även börjar påverka frukosten. Denna trend märks främst bland kvinnor och ungdomar. Resultatet från undersökningen visar bland annat att: • Åtta av tio tycker att frukosten är dagens viktigaste måltid. • Åtta av tio äter frukost varje dag vid frukostbordet. • Främsta skälet till att äta frukost är att bli mätt för att orka med förmiddagen, säger sju av tio. • Den vanligaste frukostmaten är smörgås med ost, mjölk, naturell fil med flingor och gröt. Så har vår frukost sett ut de senaste tio åren. • En ny trend är att andelen som instämmer i ”jag är noga med vad jag äter till frukost” har ökat signifikant. • Allt fler frukostätare undviker socker. Från att tidigare varit lika många som undvek fett som undvek socker, är det nu fler som undviker socker. 67 % instämmer i att de undviker mat med mycket socker och 62 % undviker fett. • Kvinnor i alla åldrar är mycket positiva till frukost, mer positiva än män. De är också mer noga med vad de äter till frukost och att de har rätt frukostmat hemma. • Gruppen män och kvinnor 55-65 år är mer frukostintresserade än genomsnittet. De önskar också att det fanns fler frukostprodukter som är extra hälsosamma. • Norrlänningarna prioriterar frukosten mest. I mellersta och övre norrland säger hela 91 % att frukosten är dagens viktigaste mål. • Bland ungdomar, 16-29 år, tycker 74 % att frukosten är dagens viktigaste mål. De vill gärna ha fler frukostprodukter som är hälsosamma och önskar även att det fanns mer frukostinspiration i butiken. • Det är dock flest ungdomar, 39 %, som instämmer i att det är jobbigt att göra frukost. Man tar den frukostmat som råkar finnas hemma. • I Småland lagar man gärna frukost. Bara 10 % instämmer i att det är jobbigt att laga frukost, jämfört med 22 % i genomsnitt i övriga landet. Därför vill vi ha frukost Kroppen behöver mat på morgonen för att få ny energi. På morgonen vaknar vi med lågt blodsocker och behöver kolhydrater för att snabbt kunna fylla på förråden igen. Det är bra att fylla på med kolhydrater som håller oss mätta en längre tid. Sådana kolhydrater finns i mjölk, bröd, müsli och frukt. De flesta av oss är inte sugna på proteiner och fett på morgonen, därför känns det fel med t ex en entrecôte och bearnaisesås till frukost. Enligt de senaste svenska näringsrekommendationerna från 2004 bör frukosten ge mellan 20 och 25 procent av dagens kalorier. För en vuxen med stillasittande arbete som har ett kaloribehov på cirka 2 100 kcal, betyder det att frukosten ska innehålla runt 500 kcal. Det är lika mycket som det finns i en tallrik lättfil med musli, en smörgås med mager ost, en kopp te eller kaffe och ett äpple. Livsmedelsverket rekommenderar i SNÖ-rapporten (Svenska näringsrekommendationer översatta till livsmedel) att grunden i frukosten utgörs av mjölkprodukter och spannmål. Av Anna Sjögren, kostekonom För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, Projektansvarig PR Arla Foods, tel: 070-689 54 35 eller 08-789 54 35, birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Högupplösta bilder: kontakta Birgitta Wessman-Neander. Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76