Mathjältarna vill inspirera till bättre vardagsmatlagning

Lästid
3 min
Publicerad
28 september 2006
Kontakter:
Presskontakt

Ont om tid till inköp och matlagning, få rätter på tallriken, sämre mathållning och brist på inspiration. Så ser det ut hos många svenska barnfamiljer. Det visar två olika undersökningar som Arla Foods, Lantmännen Kronfågel och Scan Foods låtit göra under året. Nu lanserar de tre livsmedelsproducenterna Mathjältarna, ett helt nytt koncept med näringsriktiga, lätta och varierande recept i serieteckningsformat som ska inspirera till näringsriktig vardagsmatlagning. Recepten innehåller få ingredienser och det ska ta max 20 minuter att tillaga rätterna. Sju av tio skolbarnsfamiljer svarar i en undersökning som TNS Monitor* genomfört att måltiderna är de viktigaste tillfällena att samla familjen. Men undersökningarna visar även att man behöver inspiration i vardagsmatlagningen. – Därför tar Arla, Scan och Lantmännen Kronfågel ett nytt grepp och inleder ett långsiktigt samarbete där produkter och kommunikation samordnas inom konceptet Mathjältarna. Det är tecknade seriefigurer som presenterar lättlagade recept som kommer att finnas på våra respektive produktförpackningar, på en gemensam kampanjsajt, i annonser och som receptblad i butikerna. Varje kvartal presenteras ett nytt recept, säger Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods. Mindre än vart femte hushåll planerar vardagsmaten en vecka i förväg och nästan en tredjedel bestämmer samma dag vad som ska serveras till middag. Variationen i de svenska köken är inte stor. Sex procent lagar färre än fem rätter och fyra av tio varierar mellan sex och tio rätter i veckan. Det visar en undersökning som Quickwise* gjort på uppdrag av Arla, Lantmännen Kronfågel och Scan. Kokböcker är en viktig inspirationskälla till matlagning. Enligt TNS Monitor hittar 76 procent av hushållen recepten i kokböcker och betydligt färre, 41 procent, använder sig av recept från dags- och veckotidningar. Men om frågan istället gäller var man vill ha tips och inspiration blir svaret ”i butiken”. Arla, Scan Foods och Lantmännen Kronfågel ser undersökningsresultaten som en utmaning och lanserar därför konceptet Mathjältarna. Kampanjen baseras på enkelhet och på variation av välkända recept. Huvudingredienserna är de som ofta förekommer i barnfamiljers vardagsmat. Recepten innehåller få ingredienser och det ska ta max 20 minuter att tillaga rätterna. Kampanjen startar vecka 40 och beräknas pågå under hela 2007. * TNS Monitor genomfördes under perioden juni 2005 till februari 2006. Quickwise Online intervjuundersökning genomfördes i april 2006. Bilder finns bifogat, ytterligare pressbilder på Mathjältarna finns att hämta på kampanjsajten http://www.mathjaltarna.se eller http://arla.citat.se/marketstore/ eller http://www.scan.se/pressbilder.asp eller http://www.mediabanken.se För ytterligare information och bilder, kontakta: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods Tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Margareta Thorgren, PR-chef Scan Foods Tel: 08-725 85 72, 070-280 01 68, e-post: margareta.thorgren@scanfoods.com Bessie Wedholm, informationschef Lantmännen Kronfågel Holding Tel: 08- 685 42 76, 070-279 35 99, e-post: bessie.wedholm@lantmannen.com www.mathjaltarna.se Fakta Lantmännen Kronfågel Holding Lantmännen Kronfågel Holding, som ägs av Lantmännen, är nordens största kycklingproducent med marknadsledande position i Danmark och Sverige. Under år 2005 omsatte Lantmännen Kronfågel Holding 2,5 miljarder kronor och hade 1 400 medarbetare. Företaget marknadsför sina produkter under varumärken som Kronfågel, Danpo och Chicky World. Läs gärna mer på www.kronfagel .se eller www.danpo.dk. Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Fakta Scan Foods Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Scan Foods som ingår i Swedish Meats-koncernen ansvarar för marknadsföring och försäljning av styckat kött, charkuterivaror och färdigmat under varumärket Scan. Swedish Meats är en av Sveriges största livsmedelskoncerner. Koncernen ägs av svenska bönder och svarar för huvuddelen av all slakt i landet samt är marknadsledande inom styckning och charkuteritillverkning. Koncernen har 3 400 medarbetare och en omsättning som uppgår till 9 miljarder kronor. Presskontakt: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70-689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76