Yoghurt från Arla Foods i rymden

Lästid
2 min
Publicerad
02 mars 2005
Kontakter:
Presskontakt

På måndagen lyfte ett rymdskepp i Kazakstan med yoghurt från Arla Foods ombord. Lasten är nu på väg till den internationella rymdstationen ISS drygt 400 kilometer ovanför jorden. Yoghurten väntas anlända klockan 21.17 i kväll, onsdag. – Det känns fantastiskt kul att vi har lyckats utveckla en yoghurt för rymden. Vi skriver dansk och svensk mejerihistoria, säger projektledaren Carsten Hallund Slot, Arla Foods Innovation. För att få lov att leverera livsmedel till Nasa krävs att produkterna klarar den berömda rymdfartsorganisationens tuffa krav och tester. Arlas yoghurt med smak av blåbär och hallon har inte bara blivit godkänd utan också fallit astronauterna och kosmonauterna på läppen. – Vi hade goda förhoppningar om att komma med på Nasas meny. Men för att produkterna verkligen ska skickas ut i rymden krävs att astronauterna och kosmonauterna gillar och väljer dem. Nu är det en amerikan och en ryss som har begärt att få vår yoghurt under sin vistelse på den internationella rymdstationen, berättar Carsten Hallund Slot. Det är först senare i vår som amerikanen och ryssen stationeras på ISS. Men för att Arlas yoghurt verkligen ska vara på plats vid deras ankomst skickades den med måndagens leverans av livsmedel, teknisk utrustning och forskningsmaterial till rymdstationen som svävar drygt 400 kilometer ovanför jorden. Förutom rymdyoghurten är Arla Foods också på väg att få en pulverbaserad chokladmjölk godkänd av Nasa. Mjölken innehåller D-vitaminer, kalcium, fibrer och probiotika, och har en hållbarhet på 24 månader. – Arla Foods har arbetat mycket hårt för att få dessa två produkter godkända för rymdfärder. Arbetet har gett resultat och vi kan konstatera att företaget har blivit framgångsrikt på att utveckla mejeriprodukter för rymden, säger Anthony Pometto, direktör i Nasas kommersiella center för livsmedelsforsning, FTCSC. Den nya kunskap som arbetet med rymdprodukterna har resulterar i kommer även den mera jordnära marknaden till godo. En tänkbar målgrupp är äldre människor. Astronauter och kosmonauter brottas nämligen med samma problem som många äldre – det är lätt att drabbas av benskörhet, muskel- och ledproblem samt tarmsjukdomar ute i rymden. – Även om arbetet med rymdprodukter är spännande kan vi ju inte göra det bara för skojs skull. Därför är det betydelsefullt att vår nyvunna kunskap om exempelvis näringsfrågor och livsmedelssäkerhet kommer till nytta för vanliga konsumenter också, säger koncerndirektör Michael Stevns, initiativtagare till projektet. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76