Arla möter importhot med ny svensk mjölk

Lästid
2 min
Publicerad
31 augusti 2005
Kontakter:
Presskontakt

I oktober erbjuder Arla den svenska marknaden en ny billigare mjölk som kommer att säljas under varumärket Klöver. Den nya mjölken kommer att finnas i större butiker och handelskedjor i hela landet. Därmed får landets konsumenter ett svenskt alternativ till importerad mjölk. Målet med den här satsningen är att möta den ökande konkurrensen från andra länder och samtidigt säkra ett långsiktigt hållbart mjölkpris för Arlas mjölkbönder. – Arla värnar om den svenska mjölken och de öppna landskapen. Men vi känner av importtrycket från andra länder. Med ett svenskt alternativ vill vi ge den begynnande importen av mjölk en match, säger Arla Foods Sverigechef, Hans-Åke Hammarström. Från och med vecka 40 kommer den nya mjölken, som säljs under varumärket Klöver, att finnas på marknaden. Det är mjölk från svenska Arlagårdar. Den nya mjölken kommer till en början enbart att säljas i två varianter, mellan- och standardmjölk. Mellanmjölken är berikad med A- och D-vitaminer. Den nya mjölken har något längre hållbarhet och kräver kyla. Den längre hållbarheten gör det möjligt för mejerierna att hantera mjölken på ett mer effektivt sätt. Den kommer enbart att säljas i större butiker med stora kylrum och levereras på pallar som rymmer 360 liter. Klöver kommer att säljas i hela landet. – Vi tycker det är viktigt att inom ett växande lågprissegment kunna erbjuda butikerna i Sverige ett svenskt alternativ till ett konkurrenskraftigt pris. – Lågpriskedjorna är på stark frammarsch i hela Europa och konsumenterna vill ha produkter i olika prisklasser. Satsningen på svensk mjölk till ett lägre pris är ett led i Arlas övergripande strategi att värna om den svenska mjölken som bidrar till öppna landskap och biologiskt mångfald. – Målet är att säkra ett långsiktigt hållbart mjölkpris för Arlas mjölkbönder och en mjölkproduktion som motsvarar dagens produktion, säger Hans- Åke Hammarström. I det långa loppet förlorar den svenska bonden mer om utländsk mjölk får fotfäste i Sverige. Ladda ner jpg http://www.arlafoods.se/upload/Press/Pressreleasebilder/mjölkochmellan.jpg Ladda ner tif http://www.arlafoods.se/upload/Press/Pressreleasebilder/mjölkochmellan.tif Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727