Arla Köket samlar recept, matinspiration och matlagningsprodukter

Lästid
2 min
Publicerad
25 februari 2005
Kontakter:
Presskontakt

Arla Köket är Sveriges mest besökta sajt för recept- och matinspiration och landets mest använda receptbroschyr. Nu växer Arla Köket till att bli ett varumärke som förenar mat-inspiration, recept och starka matlagningsprodukter. Nyheter from vecka 10 är Arla Köket vispgrädde 36 % - i förpackning med skruvkork och längre hållbarhet, Arla Köket lätt crème fraiche 4 peppar & vitlök samt ny receptbroschyr Arla Köket med tema knytkalas. Genom att samla populära matlagningsprodukter, nyheter, recept och matinspiration inom Arla Köket är ambitionen att göra den svenska matlagningen roligare, enklare och mer inspirerande. Med från starten är matlagningsprodukterna crème fraiche, matyoghurt och Kesella Kvarg, som alla får en ny enhetlig dekor. Samtidigt lanseras två nyheter; Arla Köket vispgrädde 36 % och Arla Köket lätt crème fraiche 4 peppar & vitlök. Och det nya numret av receptbroschyren Arlas Köket med temat knytkalas kompletterar med recept och inspiration. Klassisk smakbärare med tre starka fördelar Vispgrädde är en klassisk smakbärare och smakförstärkare i de svenska köken. Nya Arla Köket vispgrädde 36 % har en lite lägre fetthalt, bibehållen smak-, visp- och matlagningsegenskaper och en hållbarhet på hela 21 dagar. Arla Köket vispgrädde 36 % har också en ny återförslutningsbar förpackning med skruvkork, något som uppskattas av många konsumenter - tre av fyra föredrar den nya återförslutningsbara Tetra Top-förpackningen. Arla Köket vispgrädde 36 % kostar cirka 9 kr/2,5 dl och finns i butik från v 10. 86 % uppskattar smak med retrokänsla Lätt crème fraiche 4 peppar & vitlök är den andra nya produkten inom Arla Köket. Den nya smaken representerar en nygammal smak med lite retrokänsla, en smak som konsumenterna ger högt betyg. 86 % av dem gav den nya smaken betyget god eller mycket god och de beskriver också smaken som mycket användbar. Arla Köket lätt crème fraiche 4 peppar & vitlök kostar cirka 11 kr/2 dl och finns i butik från vecka 10. Toppen för vardagen – Vardagstoppen! I receptbroschyren Arla Köket med temat knytkalas finns recepten för festen i knytkalasform med enkla och goda rätter som färgglad lax, brytbröd med solroskärnor, rabarberchutney och som avslutning en rosa chokladmousse. En ny del i Arla Köket är ”Vardagstoppen”. Här samlas recept för snabba och goda vardagsmiddagar då hungern är stor och tiden knapp. Inför vårens festhögtider, som valborg, pingst och studentskivor, tipsar Arla Köket om både söta och salta tårtor - fryst limetårta, pannkakstårta, och lax- och löjromstårta är några goda exempel. Mer recept och tips kring vårmaten finns på www.arla.se. Receptbroschyren Arla Köket finns i butik från vecka 10. Källor: AC Nielsen, Research International, LUI För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76