Arla Foods storsatsar med ny Arlako-kampanj

Lästid
2 min
Publicerad
15 december 2005
Kontakter:
Presskontakt

Nu är det åter dags att lyfta fram den röda kon och allt det den står för. Därför drar nu Arla Foods igång en reklamkampanj som ska stärka Arlakon som varumärke och som tar ställning för naturligt näringsrik mat. Huvudperson i kampanjen är mjölkbonden Elin som i filmer, tidningsannonser och på stortavlor ska förmedla vad Arla står för – svenskt, närhet, naturligt näringsrik mat, och god djuromsorg. Kampanjen startar v.50 och följs upp under våren 2006. Utbudet i kyldiskarna blir allt större och debatten kring ursprung och innehåll växer. Nya aktörer, en snabbt växande konkurrens och konsumenter som efterfrågar fler nya mjölkbaserade produkter har under det senaste året förändrat mejerimarknaden dramatiskt. Dessutom pågår en intensiv hälsodebatt inom hela livsmedelsbranschen. För att tydliggöra vad Arlakon står för och stärka den röda kons position på den svenska marknaden påbörjar Arla Foods nu en riksomfattande kampanj som tar ställning för naturligt näringsrik mat. Konsumentens intresse för lokalproducerat och svenskt ökar och mat fri från tillsatser har en stark koppling till bra hälsa. Avsändare är Arlakon, varumärket som spänner över ett brett sortiment mjölk, fil, yoghurt, mild ost och grädde. En av Arlas 5300 svenska mjölkbönder personifierar, tillsammans med korna Arla, Viola och Miranda, svensk tradition och god djuromsorg. - Vi har ett av Sveriges starkaste varumärken, men vi måste ännu tydligare visa vad vi står för; vår lokala närhet, hälsa, det naturligt näringsrika och god djuromsorg. Den nya kampanjen kombinerar emotionella filmer och bilder med rationella argument och frågor om hälsa och mat. Samtidigt vill vi exponera Arlakon och företagets paraplyvarumärke Arla Master Brand tillsammans i kampanjen. Arlakons styrka och image fyller därmed också vårt Master Brand, säger Magdalena Gerger, marknadsdirektör på Arla Foods. Exempel på frågor som ställs i kampanjen är; ”Har inte debatten om hälsa blivit rätt osund?”, ”Varför är innehållsförteckningen så liten på alla matvaror?” och ”Vad har naturen egentligen med vår mat att göra?”. Arla Foods har inte genomfört någon övergripande varumärkesbyggande kampanj med sin röda ko som avsändare sedan 1995. Då handlade det om ”Mjölk ger starka barn”. Arlakon föddes redan 1946, då som varumärke för företaget MC, Mjölkcentralen. I mitten av 70-talet döptes kon om till Arlakon och år 2000, i samband med fusionen med MD Foods, blev Arla-kon ett varumärke i Sverige för mejeriprodukter tillverkade av svensk mjölk. I en undersökning som Veckans Affärer genomförde år 2001 var Arlakon Sveriges starkaste varumärke. Läs mer om Arlakon på www.arlafoods.se. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84 inger.soderlund@arlafoods.com Arla Foods är Europas största och världens tredje största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 7,1 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder kronor. Arla är en kooperativ förening som ägs av 11 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. Koncernen har 18 000 anställda, huvudsakligen i Danmark, Sverige och Storbritannien.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76