Två nyheter och ny dekor
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 09 april 2003
- Kontakter:
- Presskontakt
Ett intensivt år för Apetina Feta börjar i vecka 19. Då kommer nyheten Apetina Feta Mix, i ny smart förpackning och med två smakblandningar; feta, soltorkade tomater och oliver respektive feta, soltorkade tomater och vitlök & kapris. Befintliga Apetina Feta Snack får samtidigt en ny smak; gröna oliver och vitlök. Hela Apetina sortimentet får också en ny och fräschare dekor.
Allt fler konsumenter använder någon typ av ost i matlagningen och segmentet ”ost i maten” har ökat kraftigt med 25 %* under senaste året. Feta är en av de ostar som ökar mycket starkt i popularitet bland svenska konsumenter och totalmarknaden har under året ökat med 22 %*. Feta har nu blivit en given ingrediens i matlagningen året om istället för, som tidigare, framförallt en vår- och sommarprodukt. Användningsområdet är brett. Allt från läckra smörgåsar och fräscha sallader, till varm matlagning och aptitretande snacks .
Apetina Feta Mix – en ny smart trekammarförpackning
Arla Foods har utvecklat en speciell trekammarförpackning för nyheten Apetina Feta Mix, som finns i två smakblandningar; feta, soltorkade tomater och gröna oliver respektive feta, soltorkade tomater och vitlök & kapris. Varje förpackning innehåller totalt 150 gram varav 100 gram feta och 50 gram övriga ingredienser vilka
ligger separat i de tre facken. Priset är cirka 20 kronor/förpackning.
– Trekammarförpackningen är ett svar på konsumenternas efterfrågan av bekväma produkter och förpackningar som underlättar såväl till vardags som till fest, berättar Magnus Fahlgren, produktchef på
Arla Foods. Det är en smart lösning för alla som vill njuta feta ”mobilt” – på picknicken, i båten eller på stranden eller snabbt fixa till en enkel måltid med sallad eller pasta.
Apetina Feta Snack – med en ny smak; gröna oliver och vitlök
Apetina Feta Snack är tärnad fetaost i örtmarinad blandad med oliver och vitlök. I sortimentet finns från vecka 19 den nya smaken; gröna oliver och vitlök, samt den befintliga med svarta Kalamataoliver och vitlök. Förpackningarna innehåller totalt 150 gram varav 60 gram feta och 90 gram övriga ingredienser. Pris är cirka 15 kronor /förpackning.
Ny dekor
Hela Apetina sortimentet får en ny, lite modernare och fräschare dekor som ska föra tankarna till det blå Medelhavet. I samband med den stora satsningen på Apetina-sortimentet utgår Desirée Feta varumärket från marknaden.
* Källa: AC Nielsen 2002/2001
För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com
Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com
Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.