Res med Arlaköket – Orienten tur och retur!

Lästid
2 min
Publicerad
27 juni 2003
Kontakter:
Presskontakt

**Gör en matresa till Orienten, uppmanar Arlaköket i senaste numret som utkommer vecka 36. Kryddoftande och smakrika upplevelser utlovas för den som provar rätterna inspirerade av det marockanska, libanesiska, persiska, turkiska och indiska köket.**Det orientaliska influerar musik, mat och mode sedan flera år tillbaka. I det nya numret av Arlaköket får Orientens matlagning spela huvudrollen och det indiska ordspråket ”Närma dig köket och kärleken med djärvhet” får symbolisera den mix av smaker och dofter som recepten erbjuder. Det marockanska kökets couscous, libanesernas meze, turkarnas kebaber och auberginerätter gör sällskap med de indiska kryddblandningarna och det persiska kökets generösa användning av örter, socker, saffran, torkade bär och frukter.- Det finns, sedan ett par år tillbaka, ett växande intresse för det vi kallar det ”orientaliska köket”, berättar Regina Johansson, ansvarig för Arlaköket på Arla Foods. Allt fler restauranger med marockansk, libanesisk, turkisk, persisk och indisk mat öppnar och intresset för att laga de nya rätterna hemma ökar. I Arlaköket har vi framför allt låtit de orientaliska kryddorna och kryddblandningarna få inspirera till både enkla och lättlagade rätter.Meze, raita, harissa och Aladdin!

Arlaköket ”Orientens pärlor” innehåller tre delar; ”Upptäck meze!”, med den orientaliska plockmaten som kan vara förrätt, aptitretare men också en hel måltid, då kombinerad med oliver, bröd och frukt. Här bjuds morotssallad med fetaost, minikebaber, röror av kikärtor och aubergine och smördegspaketen ”Ali Babas frestelser”. Nästa del, ”Tusen och en rätt” innehåller spännande varmrätter som haremskyckling, harissa-ris med grönsaker och nötter, och Bombay Biff med lime-raita. Orientens pärlor avslutas med en te-ceremoni där höstmörkret motas med kryddigt chai-te latte, en dryck som allt oftare dyker upp på kaféer och coffeeshops. Till testunden dukas det fram yoghurtglass med kardemumma och mandel, sesamkakor och Aladdins drömkaka.

Svalka till hetta

Arlas matlagningsyoghurt får från vecka 36 nytt namn, Matyoghurt, och en ny dekor som inspirerats av Orientens mosaiker. Matyoghurt är utmärkt som bas i raita, ett samlingsnamn för en mängd svalkande såser och röror i det indiska köket, men passar också bra naturell som tillbehör till heta och kryddiga rätter. Produkten är samma som tidigare med 8 % fetthalt.

Arlaköket nr 4/2003 ”Orientens pärlor” utkommer vecka 36.
För mer information:

Inger Söderlund, PR-chef

tel: +46 (0)8 789 58 84

mobil: +46 (0)70 689 58 84

fax: +46 (0)8 20 92 60

e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation

tel: +46 (0)8 789 54 35

mobil: +46 (0)70 689 54 35

e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76