Ädla drycker smaksätter svensk ädelost

Lästid
2 min
Publicerad
02 mars 2003
Kontakter:
Presskontakt

I halländska Kvibille tillverkas den enda svenska ädelosten. Nu växer sortimentet med två smaksatta ädelostar som lånar smaker från skottarnas whisky och fransmännens calvados. I vecka 10 lanseras Kvibille Whiskyädel och Kvibille Calvadosädel. Två starka personligheter som badat i de ädla dryckerna och mognat till självskrivna gäster på den moderna svenska ostbrickan.

Kvibille på den halländska slätten är utan tvekan ett av Sveriges mest traditionsrika ysterier. Här har blåmögelostar tillverkats sedan 1934 då man upptäckte att den halländska mjölken visade sig vara utmärkt att förädla till ädelost. Den karaktäristiska smaken och det speciella utseendet är resultatet av att mögelkulturen Penicillum roqueforti tillsätts ystmjölken vid tillverkningen. Men nu sker en revolution i ysteriet – ostarna erbjuds bad i whisky eller calvados!

– Tillverkningen av de nya smaksatta ädelostarna är spännande, berättar ostmästare Rolf Fredriksson på Kvibille Mejeri. Vi startar med Kvibille Gräddädel som bas, låter den mogna i 4-5 veckor. Därefter får ostarna bada i whisky eller calvados för att sedan placeras i en speciell mognadskällare där smakerna får utvecklas under någon vecka. Under den här tiden vänder vi dem en gång per dag så att spriten fördelas jämnt i ostarna. Resultatet blir två underbara ädelostar; calvadosen med sin milda, runda smak och whiskyn med sin karaktäristiskt något skarpare smak, avslutar Rolf.

Starkt, smaksatt och personligt
Det blir allt viktigare för konsumenten att finna sina egna ostfavoriter. För ostsortimentet går utvecklingen hand i hand med ett ökat intresse och att konsumenterna samtidigt blir allt kunnigare. Undersökningar visar att intresset för starka lagrade och smaksatta ostar ökar snabbt. Svenskarna vill ha ostar med starka egna personligheter – ostar som njuter vid speciella tillfällen. Kvibille Whiskyädel och Calvadosädel är två goda exempel på detta!

Kvibille Whiskyädel och Calvadosädel kommer i butik från vecka 10. Pris cirka 20 kr/ 140 gram.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76