Åke Modig VD 1990-2000

Inledningsvis på Arla engagerade sig Åke Modig fackligt. Engagemang var något typiskt för Åke Modig. Diskussionsvillig och med genomtänkta synpunkter lotsade han som vd sitt Arla genom en föränderlig tid, då bland annat en konflikt med regeringen uppstod, flera internationella samarbeten pågick och en stor fusion blev verklighet.

Han tappade bort plånböcker, glömde nycklar och portföljer och åkte till Arlanda när han egentligen skulle till Bromma flygplats. Men när det gällde Arlas verksamhet och sin yrkesutövning var han oerhört strukturerad, alltid påläst och skicklig på att framföra sitt budskap.

Arlas sjätte vd, Åke Modig, lämnade ingen oberörd. Redan 1972, när han som 26-åring började sin anställning på Arlas marknadsavdelning, lade folk märke till honom. I tidstypiska jeans och långt hår kom Stockholmskillen Modig in i företaget med nya tongångar. Han engagerade sig i facket och blev snabbt vice ordförande i SIF. Vissa tyckte att han var både arg och tuff, andra såg honom som en frisk fläkt. Han tyckte om att diskutera och hade inga problem med att hävda sina åsikter.

Åke Modigs attityd och engagemang uppmärksammades och han sågs tidigt som ett chefsämne. Han övergav facket till fördel för en karriär inom företaget och 1981 tillsattes han som ekonomidirektör. Det började nu spekuleras i om Modig var Arlas näste vd. Men kanske ansågs han för ung när det, 1984, var dags för en ny vd och 38-årige Modig blev i stället vice vd.

När han sedan utnämndes till vd den 1 april 1990 var det ingen anställd på Arla som höjde på ögonbrynen – så tidigt som i mars året innan hade det offentliggjorts att Åke Modig skulle efterträda Carl-Arne Samuelson, ”Casa”. Det blev ett generationsskifte, Casa var född 1927,

Åke Modig var nästan 20 år yngre, född 1945. Åke Modig var den typiske industrimannen. Djärv och orädd, men alltid med kloka och genomtänkta analyser för att backa upp sina affärsidéer. Och det var just Arlas affärsverksamhet som kom att utvecklas under Modigs vd-tid.

En ny fri marknad

Flera viktiga beslut på politisk grund – avregleringen av mejeribranschen, Sveriges ja till inträde i EU 1994 och Konkurrensverkets förbud av gemensamma varumärken och branschföretag – gav en starkt ökad konkurrens. För att anpassa sig till den nya fria marknaden mötte Åke Modig upp med en intensiv marknadsanpassning. Åtgärder av det slaget hade vidtagits redan under Casas tid som vd men intensifierades nu.

– Vår aktiva produktutveckling ledde bland annat till att fil- och yoghurtsortimentet fick en stark tillväxt. Detta tack vare internationella samarbeten, som resulterade i varumärken som Bifidus och Onaka samt matlagningsprodukter som Cremé fraiche och matlagningsgrädde. Minimjölken lanserades också framgångsrikt, förklarar Åke Modig.

Arlakoncernen växte under Modig, bland annat genom köp av Rydbergs sallader samt Friggs och effektiviseringen av företaget fortsatte med nedlagda mejerier som följd.

Även om Modig i första hand jobbade med marknadsanpassning så ignorerades inte samarbetsfrågorna. Han hade en mycket god relation till styrelsen. Och styrelsen i sin tur betraktade Modig som väldigt lojal och de värdesatte hans styrka att informera sakligt och samtidigt ge en genomtänkt analys.

– Jag satsade mycket på en stor öppenhet och lyckades väldigt bra med mitt sätt att informera. Mina veckofax till styrelsen och ledningen blev legendariska.

Även en öppen och ärlig dialog mellan de anställda och ledningen låg Modig varmt om hjärtat.

– En av mina viktigaste insatser var att ge Arlas medarbetare en känsla av samhörighet. Här ärvde jag en stark tradition från föregående vd. Och trots många svåra beslut, som en rad nedläggningar av äldre mejerier, så förblev relationerna med personalen och facket utmärkta, menar Åke Modig, som tror att de goda relationerna berodde just på den öppna och ärliga dialogen mellan de anställda och ledningen.

Modig var känd för att alltid sitta med öppen dörr och att själv svara i telefonen. Ändå betraktades han av många som reserverad. Modigs kritiska läggning var både på gott och ont. Han ingav respekt, en del kände rent av rädsla för honom. Hans medarbetare tvingades vara självständiga, då han inte var så bra på att ge vare sig feedback eller beröm.

Men hans kritiska ådra hade en positiv sida också. Han hade inga problem med att själv ta kritik och han älskade att diskutera och argumentera. Således var han öppen för nya idéer, relativt flexibel och intresserad av att prova okonventionella lösningar. Han var alltid påläst och det gick inte att komma med dösnack i en diskussion med Modig. I stället gällde det att vara skärpt, vilket kanske skrämde en del.

Han var också känd för sitt sneda leende, som av vissa uppfattades som kaxig nonchalans. Hans närmaste medarbetare har dock berättat om många ärliga skratt, bland annat i samband med missade plan och glömda flygbiljetter. Exempelvis när han, sin vana trogen, var ute i sista stund och förvånat konstaterade: ”De bara stängde gaten?!”

Han var något av en estradör som i jobbsammanhang gillade att tala inför folk. Med sitt både charmerande och genomtänkta sätt fick han folk att lyssna.

Diskussion med bönderna

Modig ville leda Arla så att ägarna, mjölkbönderna, kände samhörighet med företaget. Men sommaren 1995 under ett möte i Halland utsattes han för hård kritik av bönderna, som drabbats av ökade kostnader på grund av EU-anslutningen och höjda skatter. Åke Modig tog sällan kritik personligt och lyssnade i stället noga på deras argument, även om han diskuterade friskt med motparten. För Modig handlade det inte om att ha rätt i en diskussion, det var bollandet av argument som var det intressanta och som kunde öppna nya vägar och leda framåt.

Senare på hösten tog Åke Modig strid – för bönderna, mot regeringen. Han höjde mjölkpriserna och fick dåvarande konsumentministern Marita Ulvskog att sätta sin caffe latte i halsen. Under sin vd-tid tog Modig ytterligare politiskt kontroversiella beslut.

– Vi beslutade bland annat att förbjuda spridning av slam på mjölkproducenternas åkrar samt att inte använda genmodifierad soja som foder till mjölkkorna. Som följd skapades ett starkt förtroende för varumärket Arla bland konsumenterna, framhåller Åke Modig.

Arlas tillväxt fortsatte, men eftersom Konkurrensverket hade satt stopp för samgåenden inom landet blickade Modig utomlands. En fusion med danska MD Foods ägde rum i april 2000. Koncernen fick namnet Arla Foods och blev därmed Europas största mejeriföretag med en årlig omsättning på 43 miljarder kronor.

Danska Jens Bigum och Åke Modig fick dela på ledarskapet, Bigum som vd och Modig som vice vd. Huvudkontoret flyttades till danska Århus. 2003 blev Modig koncernchef på nytt och han arbetade för ytterligare en fusion, denna gång med holländska mejeriföretaget Campina. När förhandlingarna kraschade 2005 valde Åke Modig att avgå som vd. Idag är han partner och styrelseledamot i John Mazarakis & Sons som säljer dagligvaror till den grekiska marknaden.

Skriven av Katarina Willers, journalist

Läs mer