HÄLSA

Hälsa

För oss på Arla står hälsa i fokus. Vi vill erbjuda produkter för både vardag och lite festligare tillfällen. Arla vill bidra till att alla ska kunna leva sitt liv lite hälsosammare! Därför har vi samlat tips, inspiration och information som kan hjälpa dig skapa bättre matvanor, lära dig med om kost- och näringslära och inspirera till en aktivare vardag. Har du en specifik fråga om kost och hälsa? Maila oss din fråga via frågeformuläret uppe till högre i panelen, så svarar en av våra duktiga hälsocoacher dig inom en vecka.

I BLICKFÅNGET JUST NU: VITAMIN D

Läs mer om andra näringsämnen här

Vitamin D är nu förtiden ett av de mest uppmärksammade näringsämnena. Det beror dels på att det har så många olika funktioner i kroppen – bland annat för immunsystemet och musklerna – men också på att det är ett vitamin som många svenskar får i sig för lite av. (Och ska vi vara väldigt petiga så är det egentligen ett hormon per definition.)

Vitamin D bidrar också till att bibehålla normal status för tänder och benstomme. Det är kopplat till dess positiva effekt på upptaget av kalcium och hur det utnyttjas i kroppen.

Vitamin D skiljer sig från majoriteten av de övriga vitaminerna genom att kroppen kan tillverka det själv. Det sker när solen lyser direkt på huden. Att vistas ute cirka 20 minuter om dagen i solsken en sommardag räcker i regel för att få tillräckligt med vitamin D. Självklart ska vi följa rådet att inte bränna oss i solen och att sola med försiktighet om vi solar.

För oss i Sverige är det viktigt att se till att få i oss D-vitamin med kosten. Solljus hjälper oss förvisso att bilda eget D-vitamin, men alltså bara under soliga dagar under sommarhalvåret. Under vintern (ca oktober-mars) är solljuset för svagt för detta, och då är vi helt beroende av att få i oss detta näringsämne via det vi äter och dricker.

Så mycket vitamin D behöver du

Rekommenderat intag av vitamin D är 10 mikrogram vitamin D per dag. Det gäller alla barn och vuxna upp till 75 år. För dig som är över 75 år är rekommendationen 20 mikrogram per dag. 

På förpackningar jämförs innehållet av vitamin D med det så kallade dagliga referensintaget, DRI. DRI för D-vitamin är 5 mikrogram. Det är EU:s regler för märkning som styr vad vi ska jämföra med för värde. Det kan ibland vara en källa till förvirring, eftersom våra nordiska näringsrekommendationer alltså anger att rekommenderat intag, RI, är 10 mikrogram upp till 75 års ålder och därefter 20 mikrogram. I praktiken betyder det att t.ex. en deciliter mjölk motsvarar 10% av RI för människor upp till 75 år, 20% av DRI, och att det är 20% av DRI som anges på förpackningen.

Mjölkprodukter och vitamin D

Mjölk, fil och yoghurt bidrar med 12% av intaget av vitamin D i svenskarnas kost, enligt Riksmaten för vuxna 2010-11. Fisk bidrar med allra mest vitamin D, 23% av intaget, medan matfett som man har på bröd bidrar med 14%. 

I Sverige är det lagkrav på att berika all mjölk från 1,5% fetthalt och nedåt, samt matfettsblandningar och margariner. Anledningen är att man når många konsumenter genom att berika just dessa produkter. På så vis minskar vi risken att vi på befolkningsnivå får i oss för lite. Trots det är intaget av D-vitamin i Sverige lägre än rekommenderat, sett till befolkningen i stort.

Arla berikar standardmjölk och höjer berikningsnivån av D-vitamin

Vi på Arla vill bidra till att förbättra förutsättningarna att få i sig tillräckliga mängder D-vitamin. Därför berikar vi från nov 2015 även vår standardmjölk samtidigt som berikningen av övrig mjölk med lägre fetthalt höjs. Såväl standard- som mellan- och lättmjölk och motsvarande filsorter berikas nu med 1 mikrogram D-vitamin per deciliter, det vill säga dubbelt så mycket som magra mjölkprodukter tidigare berikats med. Under våren 2016 kommer samma berikningsnivå att tillämpas på yoghurt. Även våra ekologiska mjölksorter berikas.

Även matfettsbladningar som Lätt&lagom® och Bregott® berikas med vitamin D. De innehåller i princip hela dagsbehovet per 100 gram. Därmed är det inte sagt att du ska äta 100 g Lätt&Lagom eller Bregott per dag, så klart. Med en varierad kost som innehåller berikade produkter är det inte så svårt att komma upp i tillräckliga mängder.

Vitamin D från middagar och mellanmål

Här kommer några exempel kombinationer som ger ungefär det rekommenderade intaget av vitamin D. Det rekommenderade intaget är 10 mikrogram per dag. Klicka gärna på länkarna, så kommer du till recepten.

MENY 1

Mellanmål: Smörgås med leverpastej och 1 smoothie ger 2,2 mikrogram vitamin D Middag: Fiskgryta ger 9,9 mikrogram vitamin D Totalt: 12,1 mikrogram vitamin D

MENY 2

Mellanmål: 3 st pannkakor och 1 glas mjölk ger 2,7 mikrogram vitamin D Middag: Pastasallad med lax ger 6,7 mikrogram vitamin D Totalt: 9,4 mikrogram vitamin D 

MENY 3

Mellanmål: Smörgås med ägg och 1 glas mjölk ger 3 mikrogram vitamin D Middag: Pasta med musslor och lax ger 6,6 mikrogram vitamin D Totalt: 9,6 mikrogram vitamin D

MENY 4

Mellanmål: Smörgås med ägg och kaviar och 1 glas mjölk ger 3,2 mikrogram vitamin D Middag: Lax- och Potatispizza ger 6,5 mikrogram vitamin D Totalt: 9,7 mikrogram vitamin D

MENY 5

Mellanmål: Smörgås med makrill i tomatsås 1 glas mjölk ger 3,6 mikrogram vitamin D Middag: Biff, bearnaisesås potatis, grönsaker ger 5,6 mikrogram vitamin D Totalt: 9,2 mikrogram vitamin D

MENY 6

Mellanmål: Smörgås med kallrökt lax 1 glas mjölk ger 5 mikrogram vitamin D Middag: Sallad med bönor och rökt makrill ger 4,8 mikrogram vitamin D Totalt: 9,8 mikrogram vitamin D

Dagsintaget vitamin D i en portion

Här är tre rätter som innehåller mer än 10 mikrogram vitamin D per portion och som därmed ger dig hela det rekommenderade intaget av vitamin D. Det är inte farligt att överstiga rekommendationen för D-vitamin med vanlig mat, ska tilläggas.

Laxpasta med lime ger 12,6 mikrogram vitamin D

Ugnsstekt lax med rostade rotfrukter ger 15,6 mikrogram vitamin D

Krämig laxlasagne med spenat ger 15,7 mikrogram vitamin D 

 

 

Arlas hälsocoacher

Arlas hälsocoacher finns här för dig. Samtliga är leg. dietister som delar med sig av sina erfarenheter och sin kunskap om mat i olika sammanhang. Här på arla.se/halsa kan du titta på film, läsa information och ställa frågor direkt till dem.

Anna Malvina Svennung är leg. dietist och elitidrottare inom rodd. Hon ingår i svenska roddlandslaget och siktar på en OS-plats inför sommar-OS 2016. Hon ger tips och råd till dig som redan är aktiv och som vill få ut mer av din träning med rätt mat. Ställ din fråga till Anna Malvina här.

Maria Nygårds är leg. dietist och vet att det kan vara svårt att få till bra mat i en stressig vardag. Ställ din fråga till Maria här.

Jeanette Steijer är leg. dietist med fokus på viktminskning. Hon hjälper dig att hitta rätt i dietdjungeln och svarar på dina frågor som handlar om hur du bäst går ned i vikt. Ställ din fråga till Jeanette här.