Arlabloggen

Arla ger matinspiration under Ramadan

Just nu pågår Ramadan, då miljoner muslimer jorden runt fastar. Under fastemånaden är mat och familjegemenskap i fokus. Som hela Sveriges matinspiratör vill Arla nå svenska muslimer med matinspiration och produktinformation.

Arla vill vara det självklara valet för alla svenskar, att fler ska känna till oss och gilla oss och i slutändan välja våra produkter i butikshyllan. Därför känner vi att vi vill lära känna konsumenter med utländsk bakgrund bättre och lära oss av dem.

Matinspiration under högtider

Arla har länge jobbat med kampanjer och matinspiration i anslutning till traditionella svenska högtider, som jul, påsk och midsommar. Nu kommer vi göra likadant med andra stora högtider hos svenska konsumenter. Ett första steg är vår satsning på Ramadan.

Muslimernas stora fastemånad Ramadan inleddes den 27 maj och avslutas med en stor fest, Eid, den 25 juni. Under firandet av Ramadan har maten och gemenskapen med familj och vänner en central roll, speciellt på kvällarna då man träffas och bryter fastan, tillsammans. Det är ett fantastiskt och självklart tillfälle för Arla att både träffa nya svenskar och sprida matinspiration.

Flera olika aktiviteter

  • Vi har en ny kategori med Ramadan-recept skapats på arla.se, arla.se/ramadan
  • Varje fredag delar Arlas food-truck ut Arla-produkter tillsammans med receptblad utanför flertalet moskéer i Malmö. Syftet är att ge matinspiration till kvällens Iftar.
  • Under Eid-festen är Arla med vid de största moskéerna i södra Sverige (Skåne) och delar ut Yoggi Yalla.
  • Ett samarbete har inletts med Zeina Mourtada, som driver den populära matbloggen Zeinas Kitchen. Hon ger Arlas recept en egen touch på sin blogg (zeinaskitchen.se) och på Instagram @zeinaskitchen. Arla kommer även posta hennes recept med en Ramadanhälsning via Arla Köket® samt på Facebook-sidan Alkompis (som vänder sig till skandinaver från mellanöstern).

eb