Arlabloggen

Arlas varumärke ökar mest

Arla har förbättrat sitt Brand Advocacy (hur många som säger de rekommenderar företaget till sina vänner och familj). Ökningen är från 22 poäng 2016, till 29,6 i år. Det är den största ökningen bland alla företag som var med i mätningen.

 Vi har synts mycket hela året med Böndernas eget mejeri, både i köpt media, digitalt, socialt, i PR, och inte minst med fina engagerande events. Det är roligt att ett samlat grepp bär frukt i siffrorna. Konsumenterna gillar verkligen Arlabönderna och allt fint dom för med sig, säger Ann Freudenthal, Senior Manager Arla Brand.

Sveriges mest rekommenderade varumärke 2017 är Swish, följt av Nokian och Michelin.

Mätningen utförs av Yougov, som varje dag genomför 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken. Rankningen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2016 – 31 oktober 2017. Brand Advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra? Och vilka skulle du rekommendera vänner, familj eller kollegor att UNDVIKA? Genom att beräkna andelen som skulle rekommendera varumärket, minus andelen som skulle undvika att göra det, ger det ett så kallat net-score som redovisas på en skala mellan -100 till +100.

Läs mer på bl a Dagens Media