Arlabloggen

Arlabloggen

Jul 20, 2018 22:44 av Erik Bratthall

Runt om i Sverige kämpar just nu både brandmän och frivilliga mot de bränder som härjar. Arla följer utvecklingen och har kontakt med de bönder som finns i områdena runt de bränder som riskerar att spridas. Från några av dessa mjölkbönder som ligger inom riskområdena kom idén att bistå med mat till räddningsarbetarna. Vilket vi kommer att göra. För att rikta resurser rätt har vi direktkontakt med Räddningstjänsten.

Idag gick en första specialtransport från Sundsvalls mejeri till Färila, där det finns en matdepå. Arla kommer att leverera frukost och mellanmål till 300 räddningsarbetare/brandmän under minst en veckas tid.

— Vi har kört en första leverans idag enligt principen ”man tager vad man haver” från lagret i Sundsvall. Jag tror att vi kan täcka det omedelbara behovet över helgen, säger Urban Hägglund på Arla Foodservice.

Jan 12, 2018 16:51 av Erik Bratthall

Stans bästa semla är en väldigt uppskattad kampanj som Arla har haft sedan 2012. Varje år har intresset ökat och fler caféer och semmelälskare har deltagit.

Under Stans bästa semla 2017 deltog hela 3000 caféer och konditorier. Hela 47 317 personer röstade, och det konditori som fick flest röster totalt sett var Müllers Bageri & Konditori på Fredsgatan 13 i Nynäshamn.

Här kan du se vilka semlor svenska folket gillade mest i landets tio största städer.

Topplista 2017

1. Stockholm: Vår Bagarbod, Ringvägen 129. 2. Göteborg: Café Biscotti, Allmänna vägen 34. 3. Malmö: Rörsjöns Konditori, Föreningsgatan 54. 4. Uppsala: Café Linné Hörnan, Svartbäcksgatan 22. 5. Västerås: Systrarna Erikssons Hembageri, Sturegatan 221. 6. Örebro: Bageri Bullvivan, Kyrkvärdsvägen 17. 7. Linköping: Borgs Bageri & Konditori, Videgatan 4. 8. Helsingborg: Gunnars Konditori, Planteringsvägen 123. 9. Jönköping: Konditori Napoleon, Barnarpsgatan 17. 10. Norrköping: Saras Bageri, Styrmansgatan 4.

I Stans bästa är det svenska folket som avgör vilken semla som är godast. För att rösta söker du på ditt favoritcafé och verifierar din röst med e-postadress eller Facebook. Du kan rösta hur många gånger som helst, men bara en gång per café.

Läs mer på Stans bästa

Dec 20, 2017 15:45 av Erik Bratthall

Arla Foods och det tyska mejeriföretaget DMK Group har undertecknat ett avtal om tredjepartstillverkning om produktion av  35 000 ton mozzarellaost för Arla per år. 

Arla kommer att leverera 300‒350 miljoner kilo mjölk för produktionen årligen och kommer att betala DMK för att producera 35 000 ton mozzarellaost varje år. DMK kommer att investera 15 miljoner euro och i slutet av 2018 ska hela anläggningen producera mozzarella samt då starta tredjepartstillverkning för Arla.

Det nya samarbetet kommer efter en ökad global efterfrågan på mozzarellaost från både konsumenter och från livsmedelsindustrin. Arla Foods och DMK räknar med att den europeiska mozzarellamarknaden kommer att öka från 600 000 ton 2017 till 720 000 ton 2022.

”Arla är en av världens ledande producenter av mozzarellaost. Med detta avtal siktar vi på att bygga vidare för att fortsatt erbjuda mozzarella av högsta kvalitet till konsumenter och livsmedelskunder i Europa, Asien, USA och Mellanöstern”, säger Peder Tuborgh.

Dec 07, 2017 15:24 av Erik Bratthall

Pannkaksrulltårta är ett av recepten som Arla tillsammans med ​Vivi Wallin, en välkänd profil i sociala medier, presenterar i en satsning på Arlas mjölkbaksidor.

– Vi samarbetar gärna med den här typen av ”influencer” som tar fram nya spännande recept med en extra ”twist”. Vi utgår från recept som redan finns på arla.se och syftet är att inspirera nästa generation, det vill säga barn och unga, att våga baka och laga mat, säger Gunilla Eriksson, som ansvarar för Arlas mjölkbaksidor och sajt för barn och unga, Arlakadabra, på arla.se.

Recepten är: Pannkaksrulltårta – för dig som ska bjuda många men inte orkar steka massor av pannkakor.

Smoothiepannacotta – ta frukostsmoothien och laga en god efterrätt.

Smoothieglass – glass till frukost, ja men visst!

Korta filmer visas i Vivis kanal på Facebook och Instagram med hänvisning till Arlas Arlakadabra där fullängdfilmer med recepten finns.

https://www.arla.se/arlakadabra/mattips/fixa-sjalv-vivi/

http://fixasjalv.se/

https://www.facebook.com/fixasjalv/

https://www.instagram.com/fixasjalv/

Vivi Wallin meddelar att hon och sonen Knut gör lite julfix i TV inom kort. Dels i Bingolotto på söndag och Nyhetsmorgon den 12:e december.

Dec 05, 2017 16:08 av Erik Bratthall
LED

Mejeriet i Sundsvall sparar in på 40 000 kilowattimmar per år när de nu byter till LED-belysning på alla uteområden.

  • Sundsvall mejeri byter till LED-belysning på alla uteområden. Det ger en energibesparing på runt 40 000 kilowattimmar per år och många andra fördelar, säger Jonas Strandlund som är projektledare på mejeriet.
De tidigare lamporna hade en livslängd på runt fem år och när de varit igång en tid halverades ljusmängden. LED-lamporna lyser jämnare och i över 20 år, så vi får en ljusare och säkrare arbetsmiljö för chaufförer och gående. För underhållspersonalen blir det mer effektivt eftersom de inte kommer att behöva ordna fram kranar och byta till nya lampor på väldigt länge. Bättre belysning gör också att Arlas anläggning kommer att synas lite mer jämfört med omgivningen och det ger god reklam.

För ett par år sedan bytte mejeriet inomhusbelysningen till LED, vilket ledde till flera förbättringar. Bland annat sänktes förbrukningen av energi till belysning med över 60 procent.

Dec 04, 2017 13:43 av Erik Bratthall

Arla har förbättrat sitt Brand Advocacy (hur många som säger de rekommenderar företaget till sina vänner och familj). Ökningen är från 22 poäng 2016, till 29,6 i år. Det är den största ökningen bland alla företag som var med i mätningen.

 Vi har synts mycket hela året med Böndernas eget mejeri, både i köpt media, digitalt, socialt, i PR, och inte minst med fina engagerande events. Det är roligt att ett samlat grepp bär frukt i siffrorna. Konsumenterna gillar verkligen Arlabönderna och allt fint dom för med sig, säger Ann Freudenthal, Senior Manager Arla Brand.

Sveriges mest rekommenderade varumärke 2017 är Swish, följt av Nokian och Michelin.

Mätningen utförs av Yougov, som varje dag genomför 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken. Rankningen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2016 – 31 oktober 2017. Brand Advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra? Och vilka skulle du rekommendera vänner, familj eller kollegor att UNDVIKA? Genom att beräkna andelen som skulle rekommendera varumärket, minus andelen som skulle undvika att göra det, ger det ett så kallat net-score som redovisas på en skala mellan -100 till +100.

Läs mer på bl a Dagens Media