Bregottfabriken firar 30 år – med broderikonst

Lästid
1 min
KOllektionen är både ett estetiskt projekt och en hyllning till det naturliga och långsamma. Foto: Arla KOllektionen är både ett estetiskt projekt och en hyllning till det naturliga och långsamma. Foto: Arla
Publicerad
22 september 2025
Kontakter:
Presskontakt

I tre decennier har Bregottfabriken rullat utan avbrott – och blivit Sveriges äldsta fortfarande pågående reklamkoncept. Jubileet firas med KOllektionen, ett kreativt samarbete med Handarbetets Vänner där fläckar på kläder blir broderier inspirerade av livet i Bregottfabriken.

– Korna i Bregottfabriken har i 30 år stått som symbol för det enkla och genuina i en annars hektisk värld. Att låta deras fläckar inspirera till broderikonst kändes självklart, säger Anna Bramert, varumärkesansvarig för Bregott på Arla.

Fläckar får nytt liv

I KOllektionen hyllas fläckarna, både de som våra kor bär med stolthet och de som ibland hamnar på kläder. I projektet förvandlas smörfläckar och vardagsspår till vackra broderier, med avstamp i korna och naturen i Bregottfabriken.

Studenter vid Handarbetets Vänner, en av Sveriges främsta textilskolor, har samlat in plagg med fläckar och broderat kring dem med tekniker som guld- och silverbroderi, applikation och fritt broderi.

– Fläckar upplevs ofta som något störande, men i det här projektet blir de i stället en möjlighet att skapa något nytt. Det är en fin symbolik som visar hur kreativitet kan förvandla det oönskade till något värdefullt, säger Minna Engström Heino, utbildningschef på Handarbetets Vänner.

Vernissage och workshop

KOllektionens tolv unika plagg kommer att visas på vernissage den 25–27 september klockan 16–19 i Handarbetets Vänners lokaler på Djurgårdsslätten 82–84. Där går det också att köpa plaggen och intäkterna kommer att gå tillbaka till skolans verksamhet.

Den 25 september hålls även en workshop där privatpersoner kan ta med sig fläckiga plagg och brodera på plats tillsammans med instruktörer.

– Broderi ligger rätt i tiden och är dessutom ett sätt att hitta lugn och ro i vardagen. Med KOllektionen bjuder vi in till en stund av stillhet, kreativitet och eftertanke – precis som Bregottfabriken gjort i alla år, säger Anna Bramert.

Projektet syns även i sociala medier. I Arlas webbshop går det att köpa broderimallar och strykmärken inspirerade av Bregottfabriken.

Läs mer och se alla plagg i KOllektionen på www.arla.se/bregottfabriken

Presskontakt

Arla Sveriges presstjänst
Arla Sveriges presstjänst SEpress@arlafoods.com 070-884 42 90
Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige 072-724 70 76