Arla vinner guld och silver i Swedish Content Awards

Lästid
1 min
Den guldvinnande kampanjen satte svensk taco på världskartan. Foto: Splay One Den guldvinnande kampanjen satte svensk taco på världskartan. Foto: Splay One
Publicerad
21 oktober 2025
Kontakter:
Presskontakt

Arla Mat prisas dubbelt vid årets Swedish Content Awards. Kampanjen ”Arla Mat Swedish Taco” belönades med guld i kategorin Detaljhandel och silver i Always On.

Kampanjen lanserades för att ta ett tydligare ägandeskap kring svensk taco och samtidigt introducera Arlas nya produkter på TikTok via kontot Arla Mat. Tillsammans med karismatiska kreatörer och det populära formatet ”Swedish version” skapades både humor, stolthet och en känsla av gemenskap kring svensk taco.

Resultatet blev virala videos med över 4,9 miljoner visningar, tusentals kommentarer och sparningar – och ett globalt samtal om svensk taco, med Arla i centrum.

– Att vinna både guld och silver i Swedish Content Awards bekräftar att vår strategi fungerar. Genom att kombinera kreatörsdriven autenticitet med Arlas egna format kunde vi skapa något som verkligen engagerade. Kampanjen blev mer än en produktlansering och startade ett samtal som spred sig långt utanför Sveriges gränser, säger Frida Sääf, brand manager för Arla Mat.

Guldet i kategorin Detaljhandel uppmärksammar hur kampanjen bidrog till både försäljning och varumärkespositionering. Silvret i Always On bekräftar Arlas långsiktiga engagemang för att vara det varumärke som nu mer än någonsin förknippas med allas vår tacofredag.

Utöver framgångarna för Arla Mat hade Arla en stark närvaro på galan med flera nomineringar. ”Arla Mat Swedish Taco” var även nominerad i kategorin Sociala Medier, och kampanjen ”TikTok-lansering i Bregottfabriken” var nominerad i Sociala Medier och Always On.

Om Swedish Content Awards

Swedish Content Awards arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och uppmärksammar årets mest framgångsrika content marketing-produktioner. Priser delas ut i form av guld och silver för insatser som kombinerar kreativitet, kvalitet och tydlig effekt. Årets gala hölls den 21 oktober 2025 på Södra Teatern i Stockholm. Här kan du läsa om alla vinnarna!

Presskontakt

Arla Sveriges presstjänst
Arla Sveriges presstjänst SEpress@arlafoods.com 070-884 42 90
Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige 072-724 70 76