Arla vinner guld i internationell designtävling

Lästid
1 min
Arla Ko:s randiga mjölkförpackningar belönas för sitt förnyade uttryck, där de klassiska ränderna renodlats och designen förenklats för maximal tydlighet och varumärkesigenkänning. Foto: IW Agency Arla Ko:s randiga mjölkförpackningar belönas för sitt förnyade uttryck, där de klassiska ränderna renodlats och designen förenklats för maximal tydlighet och varumärkesigenkänning. Foto: IW Agency
Publicerad
05 oktober 2025
Kontakter:
Presskontakt

Arlas randiga mjölkförpackningar har tilldelats guld i Pentawards 2025 i kategorin Dairy & Soy-based Products. Den klassiska designen var också nominerad till hedersutmärkelsen People’s Choice.

– Vi är oerhört stolta över att vårt randiga formspråk nu får internationell uppmärksamhet. Målet var att utifrån våra klassiska mjölkränder skapa en design som känns både tidlös och modern – som gör det enkelt för konsumenter att känna igen och välja Arla Ko i butiken. Att vinna guld i vår kategori på Pentawards är ett fantastiskt kvitto på att vi lyckats, säger Sara Borg, varumärkesansvarig för Arla Ko.

Byrån IW Agency som står bakom den uppdaterade designen är också nöjda.

– Design är ett strategiskt verktyg för att stärka varumärken, något som varit väldigt tydligt i detta uppdrag. Som formgivare är det en ynnest att få vara med och förvalta och förädla en del av Sveriges designhistoria, säger Karin af Malmborg, Design Director på IW Agency.

Bakgrund om den randiga designen

  • Den randiga designen på Arlas mjölkförpackningar introducerades 1992 av den svenske formgivaren Tom Hedqvist och har sedan dess varit Arla Ko:s visuella signum.
  • Ränderna signalerar fetthalt: tunna för lättmjölk, mellantjocka för mellanmjölk och de tjockaste för standardmjölk.
  • Med tiden hade förpackningarna samlat på sig många konkurrerande element, vilket försvagade igenkänningen. I den uppdaterade versionen har ränderna återtagits till huvudfokus, övrig information har reducerats och designen har förenklats för att skapa en kraftfull visuell sammanhållning i butik.
  • Designen är mer än bara en förpackning – den är en del av svensk designhistoria och ett exempel på hur klassiska element kan förnyas utan att förlora sin identitet.

Fakta om Pentawards

  • Pentawards är världens ledande tävling för förpackningsdesign. Sedan starten 2007 har mer än 36 000 bidrag skickats in från 95 länder.
  • Bidragen bedöms av en internationell jury med över 50 designexperter från olika delar av världen. Utmärkelser delas ut i valörerna brons, silver, guld, platinum och diamant.
  • I år tävlade över 2 000 bidrag från 62 länder. Alla vinnare presenteras och är sökbara på pentawards.com.

Presskontakt

Arla Sveriges presstjänst
Arla Sveriges presstjänst SEpress@arlafoods.com 070-884 42 90
Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige 072-724 70 76