Arla Linköping och Matmissionen räddar mer mat med dagligvarukedjorna
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 08 oktober 2025
- Kontakter:
- Presskontakt
Matmissionen, Stadsmissionens sociala matbutiker, får fler medlemmar, vilket ökar behovet av överskottsprodukter. Samtidigt går många EMV-produkter till spillo eftersom det är oklart vem som får godkänna donationer – trots att de skulle kunna göra stor skillnad för människor med små ekonomiska marginaler. Ett samarbete med Arla Linköping visar att enkla åtgärder kan göra verklig nytta.
– När det gäller dagligvaruhandelns egna märkesvaror, så kallade EMV-produkter, får leverantörer inte donera utan tillstånd från den som äger varumärket. Det leder tyvärr till att mycket mat slängs i onödan. Vi vill därför att inköpsavdelningar ska ge klartecken för donationer, så att leverantörer kan ge bort överskottsvaror oavsett varumärke, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.
– Det är en enkel lösning, men som får stor effekt för Matmissionen och våra medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Donationerna är också ett utmärkt sätt för oss alla att minska både matsvinn och de kostnader som uppkommer med allt strängare krav på avfallssortering, fortsätter han.
Ett lyckat exempel finns på Arlas mejeri i Linköping. Efter dialog mellan Matmissionen, mejeriet och inköpare hos varumärkesägarna går nu även överskottsprodukter som producerats för dagligvaruhandelns varumärken till personer som behöver dem, istället för att kasseras.
– Det känns bra att maten vi producerar kommer till nytta istället för att slängas. Alla parter visade stor vilja att få detta på plats, vilket gjorde processen både enkel och smidig, säger Ann-Louise Wärners, mejerichef på Arla Linköping.
Varorna som Matmissionen tar emot kan av olika anledningar inte säljas i vanliga matbutiker, på grund av till exempel tryckfel eller skadade förpackningar, men är i gott skick för att konsumeras. För Matmissionens medlemmar gör donationerna konkret skillnad i vardagen – de innebär att fler kan äta näringsriktigt trots små marginaler. Samtidigt slipper leverantörer och butiker onödigt matsvinn.
– Vi hoppas att detta ska inspirera fler EMV-leverantörer att börja donera. Allt som krävs är ett samtal mellan inköpsavdelningen och leverantören, säger Simon Stegrud.
Presskontakt