Arla fyller 25 – redovisar stabilt halvårsresultat

Lästid
7 min
Bondeägda Arla presenterar i dag resultatet för årets första sex månader. På bilden några av kooperativets förtroendevalda bönder vid representantskapsmötet i Halmstad den 19 juni 2025, där fusionen med tyska DMK godkändes. Foto: Arla Bondeägda Arla presenterar i dag resultatet för årets första sex månader. På bilden några av kooperativets förtroendevalda bönder vid representantskapsmötet i Halmstad den 19 juni 2025, där fusionen med tyska DMK godkändes. Foto: Arla
Publicerad
28 augusti 2025
Kontakter:
Presskontakt

Arla redovisar ett stabilt resultat för första halvåret 2025, med ett konkurrenskraftigt mjölkpris till bönderna, stora investeringsbeslut och fortsatta framsteg inom hållbarhet.

Arla Foods firar 25 år som internationellt kooperativ sedan sammanslagningen mellan svenska Arla och danska MD Foods med ett stabilt halvårsresultat i linje med förväntningarna. Koncernens totala omsättning steg till 7,5 miljarder euro (6,6) och nettoresultatet blev 158 miljoner euro (167). Arlaintjäningen, som visar värdet Arla skapar per kilo mjölk från ägarna, var 57,5 eurocent (47,5). I enlighet med kooperativets konsolideringspolicy har styrelsen beslutat om en efterlikvid (utdelning) till ägarna på 1 eurocent per kilo mjölk för halvårsvolymerna.

– När vi firar vårt 25-årsjubileum visar Arlas förmåga att leverera stabila resultat i en volatil värld styrkan i vår kooperativa modell och engagemanget hos våra ägare och medarbetare. Resultatet för första halvåret 2025 speglar vårt fortsatta fokus på hälsosamma och hållbara mejeriprodukter och på att skapa värde för alla som förlitar sig på Arla, säger koncernchef Peder Tuborgh.

Tuffare marknad slog mot varumärkesvolymer

Som väntat skapade geopolitisk osäkerhet och högre världsmarknadspriser på mejeriprodukter en mer utmanande marknad under första halvåret 2025. Dessa faktorer ledde till att volymerna för Arlas strategiska varumärken minskade med 1,5 procent jämfört med första halvåret i fjol, när konsumenterna blev mer försiktiga till följd av högre priser och ekonomisk osäkerhet.

– Även om vi sett en mindre nedgång i volymerna för våra strategiska varumärken, förväntar vi oss en återhämtning under andra halvåret. Med fortsatt fokus och starka varumärken står vi väl rustade att möta förändrade marknadsförhållanden, och vi räknar med att helåret landar nära neutral tillväxt, säger Torben Dahl Nyholm, finansdirektör för Arla.

Ingredienser och investeringar driver utveckling

Arlas resultat stärktes av ett mycket bra utfall i ingrediensverksamheten, drivet av den framgångsrika integrationen av förvärvet Volac Whey Nutrition. Införlivandet har stärkt Arlas marknadsposition i en tid av hög global efterfrågan på mejeriproteiner. Den starka tillväxten i segmentet speglar Arlas förmåga att möta en växande global befolknings nya näringsbehov och att driva innovation i hela livsmedelsindustrin.

Under första halvåret fattade Arla också flera stora investeringsbeslut som ska stödja framtida tillväxt och innovation. Bland annat investeras i produktion av UHT-behandlad mjölk (högtemperaturbehandling som ger lång hållbarhet) i Storbritannien, ökad färskostkapacitet i Holstebro, Danmark, en utbyggnad i Linköping för att möta den växande efterfrågan på kvarg, samt en expansion av osttillverkningen i Bahrain.

– Vår höga investeringsnivå under första halvåret är ett tydligt uttryck för vår långsiktiga resiliens. Genom att stärka vår produktions- och leveranskapacitet fortsätter vi att spela en viktig roll i att trygga livsmedelsförsörjningen och säkra en stabil tillgång på högkvalitativa mejeriprodukter runtom i världen, säger Peder Tuborgh.

De totala investeringarna för helåret beräknas uppgå till 650–700 miljoner euro, exklusive fusioner och förvärv.

Arla Sverige: högre omsättning, lägre volymer

Precis som i övriga koncernen påverkades Arla Sverige av geopolitisk osäkerhet och höga priser på mejeriprodukter. Omsättningen uppgick till 902 miljoner euro, jämfört med 759 miljoner euro under första halvåret 2024.

Ökningen berodde främst på högre priser inom dagligvaruhandeln och foodservice. Ekonomisk osäkerhet och fortsatt prismedvetna konsumenter bidrog däremot till att volymerna för Arlas egna varumärken minskade med 4,9 procent, en nedgång som främst drevs av matfett och hårdost. Samtidigt fortsatte efterfrågan på proteinrika produkter som cottage cheese och kvarg att öka kraftigt.

– Jag är glad att vi har kunnat hålla ett starkt mjölkpris till våra ägare. Samtidigt förstår jag att många konsumenter reagerar på att maten blivit dyrare, särskilt de som redan hade små ekonomiska marginaler. För Arla är det en ständig balansgång mellan att ge bönderna ett konkurrenskraftigt mjölkpris och att hålla priserna till kunderna på en nivå där konsumenterna har råd med våra produkter. Men om vi vill ha hållbar svensk mat på bordet även i framtiden behöver lönsamheten för bönderna vara god – det är en förutsättning för både utveckling på gårdarna och för att trygga svensk livsmedelsberedskap, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Nya steg i hållbarhetsarbetet

Arla fortsätter att arbeta mot målet att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent per kilo mjölk och vassle till 2030. Under första halvåret vidareutvecklades hållbarhetsprogrammet FarmAhead™, som bland annat ger Arlabönderna datadrivna verktyg för att mäta, förstå och accelerera hållbarhetsarbetet på gårdarna.

Ett annat viktigt steg var att utöka FarmAhead™ Kundsamarbete, där Arla och kunderna samarbetar för att minska gårdarnas klimatpåverkan. Ett nytt samarbete i Danmark fokuserar på att återställa kolrika låglänta marker, vilket både minskar utsläpp och gynnar biologisk mångfald. Med en total mjölkvolym på över 4 miljarder kilo möjliggör denna typ av partnerskap att både Arla och dess kunder gör mätbara framsteg mot sina klimatmål, samtidigt som kunderna får värdefulla data för att stödja sin hållbarhetsrapportering och sina åtaganden.

– Genom att arbeta nära våra kunder och ägare kan vi bidra till viktiga framsteg i klimat- och hållbarhetsarbetet i mejerisektorn. Dessa partnerskap hjälper oss att skapa praktiska lösningar och leverera värde genom hela värdekedjan, säger Peder Tuborgh.

Arla och DMK säger ja till fusion

I juni 2025 gav representantskapen för både Arla och DMK Group grönt ljus till att förena två av Europas ledande mejerikooperativ. Detta strategiska steg speglar ett gemensamt engagemang för att stärka den kooperativa mejerisektorn och skapa mervärde för ägare, kunder och konsumenter.

– Fusionen kommer att skapa nya möjligheter för innovation, stärka vår motståndskraft och öka effektiviteten i en föränderlig global mejerimarknad. Genom att kombinera våra styrkor och vår expertis står Arla och DMK väl rustade för att möta framtida utmaningar och stödja den långsiktiga utvecklingen av Europas mejerinäring, säger Peder Tuborgh.

Fusionen ska nu granskas av myndigheterna, som väntas ge besked under första kvartalet 2026.

Prognos för helåret 2025

Konsumenternas köpkraft väntas förbli god, men är känslig för förändringar i omvärlden. Under en period har den globala mjölkproduktionen varit begränsad, trots att bönderna fått relativt bra betalt, vilket sannolikt påverkas av osäkerhet och nya regelverk. På senare tid har dock produktionen börjat öka, vilket kan bero på förbättrade väderförhållanden. Den ökade tillgången har nu bidragit till en viss nedgång i priserna på de internationella mejerimarknaderna.

Arla förväntar sig en förbättring av den volymdrivna utvecklingen för strategiska varumärken under andra halvåret 2025 och höjer därför helårsprognosen till –0,5–0,5 procent. Omsättningsprognosen justeras till ett intervall mellan 14,7 och 15,2 miljarder euro, medan resultatmålet förblir oförändrat på 2,8–3,2 procent av omsättningen. Effektivitetsvinsterna för helåret väntas uppgå till 100–120 miljoner euro, och skuldsättningsgraden bedöms landa inom intervallet 2,9–3,3 vid årets slut.

– Att fira 25 år som internationellt, bondeägt kooperativ och samtidigt leverera värde i en volatil marknad visar tydligt vår förmåga att anpassa oss och skapa resultat. Med starkare varumärkestillväxt i sikte och en förbättrad prognos för omsättningen bygger vi vidare på den grund som lades genom fusionen mellan svenska Arla och danska MD Foods, och vi kommer även i fortsättningen att fokusera på att leverera värde till våra ägare, kunder och samhället i stort, säger Peder Tuborgh.

Nyckeltal första halvåret 2025 (första halvåret 2024 inom parentes)

  • Koncernens omsättning: 7,5 miljarder euro (6,6)
  • Arlaintjäning: 57,5 eurocent per kilo mjölk (47,5)
  • Mjölkvolym: 7,2 miljarder kilo (7)
  • Nettoresultatandel av omsättningen: 2,1 procent (2,5)
  • Halvårsefterlikvid: 1 eurocent per kilo mjölk (1)
  • Effektivitetsvinster netto: 54 miljoner euro (62)
  • Skuldsättningsgrad: 3,5 (2,8)
  • Volymdriven omsättning från strategiska varumärken: –1,5 procent (4,1 procent)

Fyra kommersiella segment

Arla delar in sin verksamhet i fyra kommersiella segment.

  • Arla Europa : Omsättningen ökade med 10,9 procent till 4 267 miljoner euro, främst drivet av högre priser i dagligvaruhandeln och foodservice efter stigande råvarukostnader. Den höga prisnivån bidrog till en nedgång på 2,4 procent i varumärkesvolymer, särskilt inom smör, bredbart och margarin (BSM), där Sverige och Storbritannien påverkades mest. Samtidigt ökade skyr/kvarg och mjölkbaserade drycker (MBB), bland annat tack vare lanseringen av Starbucks™ i Belgien och Frankrike. Nederländerna, Belgien och Frankrike upprätthöll sin positiva utveckling och hade en volymtillväxt på 5,8 procent för strategiska varumärken.
  • Arla International : Omsättningen ökade med 0,9 procent till 1 206 miljoner euro, drivet av högre prisnivåer trots negativa valutaeffekter, främst från den amerikanska dollarn. Den volymdrivna omsättningen för strategiska varumärken ökade marginellt med 0,4 procent. Volymerna ökade mest i Sydostasien (3,1 procent), följt av Mellanöstern/Nordafrika (1,9 procent) och Övriga världen (1,9 procent). I Kina minskade omsättningen efter avvecklingen av två varumärken inom barnnäring. Puck® växte med 2,7 procent och Starbucks™ med 12,3 procent.
  • Arla Foods Ingredients (AFI) : Omsättningen ökade med 53,7 procent till 726 miljoner euro, drivet av stark efterfrågan på mejeriproteiner och höga priser för både bulk- och värdeförädlade produkter. Integration av Volac Whey Nutrition bidrog med 137 miljoner euro.
  • Global Industry Sales (GIS) : Omsättningen ökade med 14,8 procent till 1 255 miljoner euro, drivet av högre handelsvolymer och stigande priser, särskilt för feta produkter som smör och hårdost. Andelen mjölk som såldes via GIS ökade till 28,5 procent (25,8 procent).

Utveckling för strategiska varumärken

Volymdriven omsättning för strategiska varumärken (första och andra halvåret 2024 inom parentes):

  • Totalt: –1,5 procent (H1 2024: 4,1 procent, H2 2024: 3,4 procent).
  • Arla® är det största strategiska varumärket i koncernen mätt i omsättning och ett paraplyvarumärke med flera olika undervarumärken som omfattar bland annat mjölk, yoghurt, grädde, pulver och ost. –3,1 procent (H1 2024: 3,8 procent, H2 2024: 3,9 procent).
  • Lurpak® är det ledande varumärket inom smör och bredbart matfett i Danmark, Mellanöstern & Nordafrika och Storbritannien och säljs i 100 länder. –4,0 procent (H1 2024: 7,9 procent, H2 2024: 3,3 procent).
  • Castello® . De smakrika ostarna från Castello har en historia som sträcker sig tillbaka till 1893. –1,7 procent (H1 2024: 0,1 procent, H2 2024: –2,0 procent).
  • Puck® Arlas starka varumärke i Mellanöstern, och det ledande varumärket inom bredbar ost i Mellanöstern & Nordafrika, MENA. 2,9 procent (H1 2024: 4,4 procent, H2 2024: 2,3 procent).
  • Starbucks™ Arla och Starbucks startade samarbetet kring drickfärdiga kaffedrycker 2010. 17,4 procent (H1 2024: 0,2 procent, H2 2024: 1,2 procent).

Läs hela halvårsrapporten här!

Presskontakt

Arla Sveriges presstjänst
Arla Sveriges presstjänst SEpress@arlafoods.com 070-884 42 90
Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige 072-724 70 76