Arlas Sverigechef om inkluderande och hållbart ledarskap för framtiden

Lästid
1 min
Redan under universitetstiden började Arla Sveriges vd Cecilia Kocken att intressera sig för jämställdhet i företagsledningar. Foto: Arla. Redan under universitetstiden började Arla Sveriges vd Cecilia Kocken att intressera sig för jämställdhet i företagsledningar. Foto: Arla.
Publicerad
20 februari 2025

2025 är kooperationens år – en påminnelse om den unika styrkan i kooperativa företag. Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige, leder ett kooperativ där tjänstemän och mjölkbönder samarbetar för att driva utveckling och hållbarhet tillsammans.

Cecilia Kocken fick tidigt ett intresse för jämställdhet i företagsledningar, redan under sin tid som ekonomstudent. Hennes masteruppsats, Kritstrecksrandiga kostymer – Går ränderna aldrig ur? , undersökte hur manligt nätverkande bidrog till fortsatt ojämställda ledningar, trots att forskningen visar på vinsterna med jämställda arbetsplatser.

I dag är Cecilia Kocken vd för Sveriges största livsmedelsföretag – och att det är just i ett kooperativ ser hon inte som en slump.

– Kooperation handlar om att samverka – att lyssna in olika perspektiv, utvecklas gemensamt och bygga en starkare helhet, förklarar hon.

Cecilia Kocken beskriver hur Arlas kultur präglas av en balans mellan hjärna, hjärta och starka ben – något som främjar både innovation och gemenskap.

– En inkluderande organisation där alla känner sig hörda och kan bidra med sina perspektiv blir helt enkelt vassare.

Satsning på framtidens ledare

Som en del av Arlas satsning på framtidens ledare fick Tilda Magnusson, 21-årig civilingenjörsstudent vid Chalmers, axla en tillfällig roll som CO-CEO under september 2024. Hon valdes ut bland över 435 sökande genom en nytänkande TikTok-rekrytering och fick en unik inblick i Arlas verksamhet. Samtidigt bidrog hon med nya perspektiv till ledarskapet.

– Att ge nästa generation praktisk ledarerfarenhet är avgörande för både företaget och branschen, säger Cecilia Kocken.

Initiativet var en del av Livsmedelsföretagens kampanj "20 000 möjligheter", som lyfter karriärvägar inom livsmedelsindustrin.

Kooperation som drivkraft

I sin roll som VD för Arla betonar Cecilia Kocken vikten av den gröna omställningen i lantbruket och en stärkt svensk livsmedelsproduktion. Ett arbete som bygger på den kooperativa styrkan, där bönder och tjänstemän utvecklar verksamheten tillsammans.

– När marknaden förändras snabbt är den kooperativa företagsformen en styrka. Genom att bönderna äger mejeriet kan vi ta ansvar tillsammans och agera utifrån en stark värdegrund, säger Cecilia Kocken.

8 mars – en uppmaning till mer jämställdhet

Internationella kvinnodagen ser Cecilia Kocken som en viktig påminnelse och en uppmaning till hela samhället att bli mer jämställt.

Hon ser fortfarande alldeles för många sammanhang där ojämställda strukturer står i vägen för att ta tillvara på potential.

–Jämställdhet är inte bara en fråga om rättvisa. Ska vi klara de utmaningar världen står inför behöver vi se till att ge alla förutsättningar att bidra, leda och ta ansvar. Allt annat är slöseri.