Så ska Arla få fler att gilla eko

Lästid
2 min
I ekologisk mejeriproduktion används inte naturfrämmande bekämpningsmedel och korna får beta extra mycket. Foto: Arla.
Publicerad
02 september 2024
Kontakter:
Presskontakt

Trots att konsumenter efterfrågar hållbara produkter minskar försäljningen av ekologiska livsmedel, en utveckling som accelererade när inflationen började stiga för några år sedan. På onsdag samlar Arla företrädare från olika delar av samhället, för att gemensamt hitta innovativa lösningar och vända den negativa trenden.

Enligt Sustainable Brand Index uppger 67 procent av konsumenterna att biologisk mångfald är viktigt och 70 procent menar att hållbarhet påverkar deras konsumtionsvanor. Trots det sjönk försäljningen av ekologiska produkter med åtta procent 2023, jämfört med 2022.

– Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, säger Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla.

Vill forma en ny hållbarhetsrörelse tillsammans

För att vända den negativa trenden har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton. Eventet, som äger rum den 4 september, syftar till att ta fram innovativa lösningar som gör det enklare och mer relevant för konsumenter att välja ekologiskt.

– Det är en gemensam utmaning och därför är det viktigt att vi samarbetar. Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande, säger Maja Påhlman, Innovationschef på Arla.

På hackatonet kommer ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet att delas in i grupper och undersöka sex olika möjlighetsområden. I slutet av dagen presenterar grupperna sina lösningar och får feedback från en jury. Efter hacket kommer idéerna att utvärderas och bearbetas, och deltagarna väljer själva vilka lösningar de vill ta med till sina respektive verksamheter.

Läs mer om Arla Hack – Rethinking Organic!

Fakta: Arlas ekologiska sortiment utvecklas kontinuerligt

Redan i början av 90-talet lanserade Arla ekomjölken på den svenska marknaden och har sedan dess kommit att bli världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Både kriterierna för ekologiskt och marknadsföringen av produkterna är i ständig förändring för att ligga i framkant, driva på utvecklingen och möta konsumenternas efterfrågan på mjölk som är så bra som möjligt för djur och miljö. Några nedslag:

  • 1991 introducerade Arla Färskvaror ekomjölk på Stockholmsmarknaden
  • 1994 lanseras Ekomjölk i hela Arla med kampanjen ”Framtidens mjölk” och Arla inrättar en forskningsfond för ekologisk mjölkproduktion
  • 1996 har det ekologiska mejerisortimentet breddats med bland annat Yoggi®, Vispgrädde, Herrgårdsost
  • 2005 vissa produkter lanseras enbart som ekologiska
  • 2010 lyftes ursprung fram på eko-förpackningarna
  • 2014 gjordes förpackningarna om och var nu helt i förnybar råvara
  • 2017 gjordes förpackningen ännu bättre genom att ta bort ett materialskikt och bli kartongfärgad
  • 2019 påbörjades en stor klimatsatsning för att beräkna och minska mjölkens klimatavtryck och kompensera för de utsläpp som finns kvar
  • 2022 nya ekokriterier och ny förpackning som lyfter fram jordhälsa och biologisk mångfald. Dessutom lanseras hårdosten Humlan, ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar för hela familjen.
  • 2024 flera spännande nyheter presenteras under hösten…

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76