Så lyckades de med generationsskiftet

Lästid
1 min
De senaste åren har familjen Wolf investerat i ett nytt ungdjursstall och två nya mjölkrobotar, nu ligger fokuset på att öka mjölkproduktionen. Foto: Arla. De senaste åren har familjen Wolf investerat i ett nytt ungdjursstall och två nya mjölkrobotar, nu ligger fokuset på att öka mjölkproduktionen. Foto: Arla.
Publicerad
21 november 2024
Kontakter:
Presskontakt

Över en tredjedel av Sveriges jordbrukare är 65 år eller äldre och ska snart ska lämna över gården – men till vem? I det senaste avsnittet av Arlas podd Mer än Mjölk berättar tre sjättedelar av familjen Wolf hur de lyckades med sitt generationsskifte. – Helt rättvist blir det aldrig, säger Arlas styrelseledamot Marita Wolf i avsnittet.

Mjölkföretaget i Kinda kommun har drivits av familjen Wolf i över tre decennier. Marita och maken Hans tog över gården som arrendatorer 1991 och köpte den fem år senare. Tre av parets barn, Katarina, Johan och Martin, har gradvis tagit allt mer ansvar i företaget och förra sommaren genomfördes ett av de sista stegen i generationsskiftet, när fastigheterna skrevs över på syskonen.

– Mamma är fortfarande med som delägare i bolaget. Pappa är helt ute, men han hjälper till ändå och gör sig väldigt behövd. Både mamma och pappa har väldigt mycket kunskap och erfarenhet som är jätteviktig för oss och företagets utveckling, förklarar Katarina Wolf.

Börja processen tidigt – och låt det ta tid

Mer än var tredje jordbrukare är 65 år eller äldre, enligt siffror från Jordbruksverket. För att säkra tillgången till svenskproducerad mat kommer branschen att behöva genomgå en omfattande generationsväxling de kommande åren. En viktig sak för familjen Wolf var att starta processen tidigt och låta det ta tid.

– Vi började med individuella samtal med barnen för åtta, nio år sedan. Då handlade det inte alls om fastigheter, företaget eller pengar, utan om de mjuka delarna. Det viktigaste då var att prata med var och en av syskonen – vad vill du med ditt liv?, berättar Marita Wolf.

Både Johan och Katarina Wolf tycker att det var viktigt att inte stressa fram ett beslut. Det gjorde att det fanns tid att fundera, och när det var dags för de juridiska och ekonomiska frågorna hade samtalen gett familjen en stabil grund att stå på.

I avsnittet berättar Marita, Katarina och Johan Wolf mer om familjens resa och utmaningarna längs vägen, hur de tänkte om att sälja gården på den öppna marknaden, varför de har en enda jerseyko och om det kan bli en tredje generation Wolfs på gården i framtiden.

Lyssna på avsnittet här.

Arla – Mer än Mjölk

I podden Arla – Mer än Mjölk får du träffa mjölkbönder som jobbar med att sänka sina klimatavtryck, främja biologisk mångfald och skapa en hållbar framtid för svensk mjölkproduktion. I tidigare avsnitt avhandlas till exempel ämnen som fodereffektivitet, gödselanvändning och vattnets betydelse på gårdarna. Podden gör det möjligt för Arlabönderna att lära av varandra och på så sätt öka takten i den gröna utvecklingen av lantbruket, men alla som gillar kor och vill lära sig mer om hållbar mjölkproduktion kan lyssna. Finns där poddar finns.

Presskontakt

Arla Sveriges presstjänst
Arla Sveriges presstjänst SEpress@arlafoods.com 070-884 42 90
Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige 072-724 70 76