Arla i Dagligvarunytt: ”Orimligt att en ensam bonde ska finansiera omställningen”

Lästid
2 min
Cecilia Kocken, vd Arla Sverige, vill att hela kedjan krokar arm för att möta hållbarhetsutmaningen. Foto: Arla/Gabriel Liljevall
Publicerad
19 juni 2024
Kontakter:
Presskontakt

Arla debatterar hållbarhet i Dagligvarunytt. Sverigechefen Cecila Kocken skriver att bondekooperativet känner ett stort ansvar för att bidra till en hållbar och robust svensk livsmedelsproduktion. Men det behövs samarbete i hela kedjan för att klara av både klimatomställningen och krisberedskapen. Artikeln publicerades hos Dagligvarunytt i dag. Den kan också läsas nedan.

”Orimligt att en ensam bonde ska finansiera omställningen”

Sverige står inför flera utmaningar i lantbruket och livsmedelssektorn. Samtidigt som vi behöver stärka matproduktionen och fortsätta hållbarhetsomställningen har vi de senaste åren haft dramatiska kostnadsökningar, extremväder och lågprisjakt på livsmedel. Som bondeägt kooperativ och ett av världens största mejeriföretag känner vi ett stort ansvar att bidra till en hållbar och mer robust svensk livsmedelsproduktion. Men vi ser också att det behövs samarbete i hela kedjan från gård till konsument om vi ska klara av både klimatomställningen och krisberedskapen.

Oavsett om man är en restaurangägare, en stor dagligvarukedja, ett offentligt kök eller en internationell livsmedelsproducent så har hållbarhetsarbetet en gemensam utmaning. Det största klimat- och miljöavtrycket finns ofta i primärproduktionen och i böndernas förutsättningar att bruka naturen på ett hållbart sätt.

Eftersom Arla ägs av bönderna, som också är våra leverantörer, har vi kapaciteten att bidra med lösningar på många av våra gemensamma utmaningar. Arlas klimatmål är godkända av Science Based Targets Initiative (SBTI). På gårdsnivå innebär målen att klimatutsläppen ska minska med 30 procent per kilo mjölk till 2030.

Arlabönderna har arbetat i årtionden för att bli mer hållbara. 2019 började de mäta klimatavtrycket på sina gårdar och har nu skapat en av världens största klimatdatabaser för jordbruket. Med den kunskapen i ryggen infördes förra året en hållbarhetsersättning, som innebär ett tillägg på böndernas mjölkpris för att premiera klimat- och miljöarbetet på gårdarna. Ju mer varje bonde gör för att minska sin klimatpåverkan och förbättra skyddet av biologisk mångfald, desto mer betalt får bonden för mjölken.

Siffrorna visar att vi är på rätt väg. I genomsnitt sänkte gårdarna sina utsläpp av växthusgaser med 3,6 procent jämfört med 2022, från 1,12 till 1,08 kilo koldioxidekvivalenter per kilo mjölk. Vi vet alltså vad som krävs av svenskt lantbruk för att kunna nå klimat- och miljömålen.

I den branschgemensamma rapporten Framtidens Jordbruk och LRF:s genomgång av kostnaderna för den gröna omställningen har åtgärderna identifierats och kostnaderna beräknats. Vissa hållbarhetsåtgärder är bra för gårdsekonomin. Men många saker innebär bara en minuspost, särskilt i ett investeringsskede. Samtidigt fortsätter behovet av klimat- och miljöanpassning i lantbruket att öka, både globalt och i vårt eget land. Enligt LRF:s beräkningar landar prislappen på cirka 20 miljarder kronor per år bara i Sverige.

För Arlas 2 000 svenska mjölkgårdar summerar kostnaderna till ungefär 2,2 miljarder kronor om året. Det är inte rimligt att en enskild bonde ensam ska finansiera en omställning som är så avgörande för så många människor. Alla behöver mat, den behöver produceras så hållbart som möjligt och vi behöver dela på notan. Genom att stödja de bönder som aktivt arbetar med att minska sina klimatavtryck och främja biologisk mångfald kan vi tillsammans säkra en hållbar matproduktion i Sverige för framtida generationer.

Nu samlar Arla allt det hållbarhetsarbete som görs på gårdsnivå, med klimatberäkningar och ekonomisk ersättning, utveckling av teknik och innovationer, i ett nytt program som vi kallar för FarmAhead. Med hjälp av programmet öppnar vi upp för övriga aktörer i branschen att bidra och ta ansvar.

Jag hoppas att ni känner som jag; att ni delar bilden av den stora gemensamma utmaningen vi står inför, och de möjligheter vi har att göra skillnad. Tillsammans kan bönder, livsmedelsproducenter och handlare leda vårt land genom den gröna omställningen av lantbruket, och bidra till att Sverige når sina nationella klimatmål. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken , vd Arla Sverige

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76